Nowe zasady rozliczania korekt VAT
Od początku 2021 r. zmianie uległy zasady rozliczania faktur korygujących in minus. Zniesiony został formalny obowiązek otrzymania faktury korygującej jako warunek umożliwiający skorygowanie podatku VAT. W chwili obecnej to nie moment otrzymania faktury, a moment uzgodnienia warunków obniżenia podstawy opodatkowania determinuje obowiązek korekty VAT należnego i naliczonego.
Faktury korygujące in minus – jak było do tej pory?
Do końca 2020 r. podatnik VAT, który wystawił fakturę, a następnie ją skorygował, z obniżeniem podstawy opodatkowania musiał czekać aż do momentu otrzymania przez nabywcę faktury korygującej. Zgodnie z nieobowiązującą już treścią ust. 13 art. 29a ustawy o VAT obniżenia podstawy opodatkowania dokonywało się pod warunkiem posiadania przez podatnika, uzyskanego przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą, potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę.
Nowe zasady rozliczania faktur korygujących in minus
W art. 29a ust. 13 ustawy o VAT zrezygnowano z warunku uzyskania potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towarów lub usługobiorcę. Obecna treść ust. 13 art. 29a ustawy o VAT umożliwia podatnikowi dokonanie obniżenia podstawy opodatkowania już w momencie wystawienia faktury korygującej. Jest jednak pewien warunek. Z posiadanej przez niego dokumentacji musi wynikać, że uzgodnił z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług określone w fakturze korygującej. Faktura korygująca jest zaś zgodna z tą posiadaną dokumentacją. W przypadku gdy podatnik nie posiada dokumentacji w okresie, w którym wystawił fakturę korygującą, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za ten okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał.
Odejście od wymogu posiadania potwierdzenia odbioru faktur korygujących oznacza, że podatnik powinien posiadać inne dowody dokumentujące obniżenie podstawy opodatkowania. Chodzi tutaj o dokumenty handlowe potwierdzające, że obie strony transakcji znają i akceptują nowe, zmienione warunki transakcji. Do takich dokumentów należą np. korespondencja e-mail, aneks do umowy, dowód zapłat.
Odpowiedniej modyfikacji uległ również art. 86 ust. 19a ustawy o VAT. Co zatem przewiduje obecnie ten przepis? Nabywca towaru lub usługi, w przypadku wystawienia przez jego kontrahenta faktury korygującej pomniejszającej podstawę opodatkowania (faktura korygująca in minus), jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały uzgodnione (w przypadku, o którym mowa w art. 29a ust. 13 ustawy o VAT lub stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze).
Od kiedy obowiązują nowe zasady rozliczania faktur korygujących in minus?
Zasady wynikające z nowego brzmienia art. 29a ust. 13 ustawy o VAT obowiązują podatników w odniesieniu do faktur wystawionych od 1 stycznia 2021 r. W przypadku faktur korygujących wystawionych przed 1 stycznia 2021 r. i nierozliczonych przed tą datą zastosowanie będą miały przepisy dotychczasowe.
Co w przypadku przedsiębiorców, którzy chcieliby stosować dotychczasowe rozwiązania, bazujące na obowiązku otrzymania przez wystawcę faktury potwierdzenia otrzymania przez nabywcę faktury korygującej i związane z tym przepisy dotyczące obowiązku pomniejszenia podatku naliczonego w dotychczasowym brzmieniu? Przepisy przejściowe przewidują, że istnieje taka możliwość do końca 2021 r. By móc zastosować takie rozwiązanie, należy jednak spełnić pewien warunek. Chodzi o zawarcie w tym zakresie na piśmie stosownego porozumienia pomiędzy dostawcą towarów lub świadczącym usługi a ich nabywcą. Należy to zrobić przed wystawieniem pierwszej faktury korygującej w 2021 r.
Przeczytaj również: Faktury – kiedy grozi nam odpowiedzialność karnoskarbowa?