To już przedostatni artykuł w ramach naszego powtórkowego cyklu. Dziś ustawa o prawach konsumenta.
Umowa zawarta na odległość to umowa zawarta z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość. Oznacza to, że umowę zawiera się bez jednoczesnej fizycznej obecności stron. Wykorzystuje się natomiast wyłącznie środki porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie.
Umowa zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa to między innymi umowa z konsumentem zawarta:
Lokal przedsiębiorstwa to:
Ustawy o prawach konsumenta nie stosuje się przede wszystkim do umów:
Najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową przedsiębiorca ma obowiązek poinformować konsumenta, o ile informacje te nie wynikają już z okoliczności, w sposób jasny i zrozumiały o:
Powyższe informacje stanowią integralną część umowy zawieranej na odległość albo poza lokalem przedsiębiorstwa. Mogą być one zmienione jedynie za wyraźnym porozumieniem stron. Wymogów tych nie stosuje się jednakże do drobnych umów życia codziennego wykonywanych natychmiast po ich zawarciu.
Przedsiębiorca zobowiązany jest wydać konsumentowi dokument umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa. Może też ewentualnie wydać potwierdzenie jej zawarcia, utrwalone na papierze albo – za zgodą konsumenta – na innym trwałym nośniku.
Gdy przedsiębiorca proponuje konsumentowi zawarcie umowy przez telefon, ma obowiązek potwierdzić jej treść na papierze albo innym trwałym nośniku.
Jeśli przepisy odrębne nie stanowią inaczej, przedsiębiorca obowiązany jest udzielić odpowiedzi na reklamację konsumenta w terminie 30 dni od jej otrzymania. Natomiast jeśli we wskazanym terminie przedsiębiorca nie ustosunkował się do reklamacji uważa się ją za uznaną.
Konsument, który zawarł umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może od niej odstąpić w terminie 14 dni bez podawania przyczyny i ponoszenia kosztów. Wyjątkiem są między innymi dodatkowe koszty związane z wyborem przez konsumenta innego sposobu dostarczenia rzeczy niż najtańszy oferowany przez przedsiębiorcę.
Bieg terminu do odstąpienia od umowy rozpoczyna się:
1. dla umowy, w wykonaniu której przedsiębiorca wydaje rzecz, będąc zobowiązany do przeniesienia jej własności – od objęcia rzeczy w posiadanie przez konsumenta lub wskazaną przez niego osobę trzecią inną niż przewoźnik, a w przypadku umowy, która:
2. dla pozostałych umów – od dnia zawarcia umowy.
Jeżeli przedsiębiorca nie poinformował konsumenta o prawie odstąpienia, prawo to wygasa po upływie 12 miesięcy od dnia upływu terminu 14-dniowego. Jeśli jednak w tym czasie przedsiębiorca poinformuje konsumenta o prawie odstąpienia, termin do odstąpienia upływa po 14 dniach od udzielenia informacji.
Konsument może odstąpić od umowy, składając przedsiębiorcy oświadczenie o odstąpieniu od niej.
W razie odstąpienia od umowy zawartej na odległość albo poza lokalem umowę taką uważa się za niezawartą. Jeśli natomiast konsument złożył oświadczenie o odstąpieniu zanim przedsiębiorca przyjął jego ofertę, to oferta przestaje wiązać.
W chwili odstąpienia od umowy wygasają powiązane z nią umowy dodatkowe, jeśli na ich podstawie świadczenie jest spełniane.
Prawo odstąpienia od umowy nie przysługuje w szczególności w stosunku do umowy, w której:
Konsument, który zawarł na odległość umowę o usługi finansowe, może od niej odstąpić bez podania przyczyny, składając oświadczenie na piśmie, w terminie 14 dni. Termin ten zachowano, jeśli oświadczenie wysłano przed jego upływem. Natomiast w przypadku umów ubezpieczenia termin na odstąpienie wynosi 30 dni od dnia poinformowania konsumenta o zawarciu umowy.
Prawo odstąpienia nie przysługuje konsumentowi w razie umów:
Gdy czas trwania umowy nie jest oznaczony, każda ze stron może ją wypowiedzieć bez wskazania przyczyny z zachowaniem miesięcznego okresu wypowiedzenia, chyba że strony zastrzegły termin krótszy.
Przeczytaj również:
Co powinno zawierać odstąpienie od umowy zawartej na odległość?
Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, konsument nie może zrzec się praw przyznanych mu w tej ustawie. Postanowienia umów mniej korzystne dla konsumenta niż postanowienia tej ustawy są:
A. ważne, pod warunkiem wprowadzenia ich do umowy za zgodą konsumenta,
B. nieważne, a w ich miejsce stosuje się przepisy tej ustawy,
C. ważne.
Odpowiedź: B (art. 7 ustawy o prawach konsumenta)
Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta, jeżeli przepisy odrębne nie stanowią inaczej, uważa się, że przedsiębiorca uznał reklamację konsumenta, jeżeli nie udzielił na nią odpowiedzi w terminie:
A. 14 dni od dnia jej otrzymania,
B. 21 dni od dnia jej otrzymania,
C. 30 dni od dnia jej otrzymania.
Odpowiedź: C (art. 7a ust. 2 ustawy o prawach konsumenta)