Jak założyć profil zaufany?

Profil zaufany (eGo) to zbiór informacji o danej osobie. Dane tam umieszczone są odpowiednio weryfikowane, dzięki czemu osoba posiadająca profil zaufany jest wiarygodna. Kiedy może się nam przydać taki profil?

Profil zaufany wiążę się też z  odpowiednim zabezpieczeniem danych. Ich uzyskanie w sposób nielegalny nie może być możliwe. Weryfikacja oraz zabezpieczenia powodują, że nikt nie może się podszyć pod osobę posiadającą taki profil. Jest on potwierdzeniem naszej tożsamości. W praktyce do podpisania dokumentów składanych drogą elektroniczną nie jest potrzebne nic więcej wystarczy profil zaufany. W tym przypadku pełni on funkcję naszego podpisu.

Jak można uzyskać profil zaufany?

Profil zaufany utworzyć można przez internet lub odwiedzając punkt potwierdzający. Na założenie profilu przez internet są dwa sposoby: poprzez internetowe konto bankowe lub za pomocą certyfikatu kwalifikowanego.

eGo przez Internet

Osoby posiadające certyfikat kwalifikowany mogą go użyć do założenia profilu zaufanego. Ponieważ do uzyskania certyfikatu niezbędna była weryfikacja danych użytkownika, powtórna weryfikacja nie jest potrzebna. Aby uzyskać profil zaufany, wystarczy przejść kilka kroków: wejść na stronę profilu zaufanego (dostępny jest pod linkiem pz.gov.pl/pz/index), kliknąć „zarejestruj się”, kliknąć w odnośnik „Chcę logować się certyfikatem kwalifikowanym”, następnie trzeba wypełnić krótki formularz oraz postępować według kroków pokazujących się na ekranie. Po kliknięciu „potwierdź wykonanie kroków” nasz profil zaufany zostanie utworzony.  W przypadku utworzenia profilu zaufanego za pomocą certyfikatu kwalifikowanego za każdym razem przy chęci zalogowania się na swoje konto profilu zaufanego należy wybrać opcję logowania za pomocą certyfikatu kwalifikowanego.

Dla osób nieposiadających certyfikatu kwalifikowanego istnieje możliwość założenia profilu zaufanego za pomocą internetowego konta bankowego. Tak samo jak do certyfikatu kwalifikowanego, również do założenia konta bankowego nasze dane zostały uprzednio zweryfikowane i są wiarygodne, dlatego nie trzeba ich już dodatkowo potwierdzać. Najpierw należy sprawdzić, czy nasz bank umożliwia założenie za jego pośrednictwem profilu zaufanego. W tym celu należy zalogować się na swoje konto bankowe lub zadzwonić na infolinię. Na dzień dzisiejszy umożliwiają to: mBank, inteligo, Bank Zachodni WBK, Bank Pekao, PKO Bank Polski, ING, envelo oraz Bank Millennium. Jeśli mamy taką możliwość, wystarczy zalogować się do banku, w dostępnych opcjach znaleźć formularz o założenie profilu zaufanego, wypełnić go i wysłać. Profil zaufany zostanie wtedy utworzony. Przy tym sposobie rejestracji za każdym razem, gdy chcemy zalogować się na swoje konto profilu zaufanego, należy wybrać opcję logowania przez bankowość internetową.

eGo w punkcie potwierdzającym

Jeśli nasz bank nie umożliwia nam utworzenia profilu zaufanego albo z innego powodu nie chcemy tego robić na żaden z wymienionych wyżej sposobów, pozostaje nam jeszcze możliwość utworzenia profilu zaufanego w punkcie potwierdzającym. Lista liczy w tej chwili około 900 miejsc, a to najbardziej nam odpowiadające znajdziemy pod linkiem https://epuap.gov.pl/wps/portal/punkty-potwierdzenia-pz. Żeby założyć profil zaufany w punkcie potwierdzającym, należy najpierw wypełnić wniosek na stronie pz.gov.pl/pz/index. Po uzupełnieniu formularza należy kliknąć „zarejestruj się” a następnie – w ciągu 14 dni od wypełnienia wniosku – udać się do punktu potwierdzającego w celu założenia profilu zaufanego. Należy mieć ze sobą dokument ze zdjęciem (dowód osobisty lub paszport), adres e-mail oraz numer telefonu. W punkcie potwierdzającym pracownik pomoże nam dokończyć rejestrację. Wyśle również na nasz adres e-mail wiadomość z linkiem potwierdzającym utworzenie profilu. Link ten umożliwi nam ustawienie hasła do naszego konta. W przypadku założenia konta tym sposobem przy logowaniu należy wybrać opcję logowania za pomocą hasła.

Inne ważne informacje

Założenie profilu zaufanego jest bezpłatne. Może go założyć każda osoba posiadająca numer PESEL, w dowolnym dogodnym dla siebie momencie (w przypadku rejestracji w punkcie potwierdzającym ograniczonym jedynie godzinami otwarcia punktu). Profil zaufany będzie aktywny od razu – w przypadku rejestracji w punkcie od momentu potwierdzenia go w urzędzie. Jest ważny 3 lata. Po upływie tego czasu jego ważność można przedłużyć na kolejne 3 lata.

Posiadając profil zaufany nie musimy stać w kolejkach do urzędów czy innych instytucji. Setki czynności będziemy mogli wykonać bez wychodzenia z domu na internetowych portalach urzędów, między innymi:

- na Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP) – złożymy wniosek o dowód osobisty, zgłosimy urodzenie dziecka, uzyskamy odpisy aktów urzędowych, rozliczymy podatki, pobierzemy zaświadczenie o niekaralności, wypełnimy wniosek o wydanie karty EKUZ;

- na Platformie Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS) – wyślemy wnioski do ZUS-u, umówimy się na wizytę w naszym oddziale ZUS, sprawdzimy, czy nasz pracodawca opłaca ubezpieczenie;

- w Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej (CEiDG) – założymy, zawiesimy lub wznowimy działalność gospodarczą, uzyskamy dane o osobach prowadzących działalności gospodarcze w Polsce.