Fundacja rodzinna: budowanie dziedzictwa na przyszłość – zgłęb temat w naszych artykułach!

Przejdź do artykułu

Zmiana w projekcie budowlanym a decyzja środowiskowa

Spis treści
rozwiń spis treści

Na podstawie art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę lub odrębnej decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego organ administracji architektoniczno-budowlanej sprawdza zgodność projektu budowlanego z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i innymi aktami prawa miejscowego albo decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu, a także wymaganiami ochrony środowiska.

Wymagania te w szczególności określone są w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, o której mowa w art. 71 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Organ jest zatem zobligowany do tego, aby badać wymagania ochrony środowiska dla inwestycji, co do której inwestor ubiega się o wydanie pozwolenia na budowę

Decyzja środowiskowa

Zgodnie z art. 86 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku decyzja środowiskowa wiąże organ wydający kolejne decyzje administracyjne. Warto zapoznać się z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 16 września 2008 r., sygn. akt II OSK 821/08. Sąd podkreślił, że decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach ma charakter sui generis „rozstrzygnięcia wstępnego” względem przyszłego zezwolenia na realizację konkretnego przedsięwzięcia. Pełni zatem względem niego w istocie funkcję prejudycjalną.

Natomiast w wyroku z dnia 12 września 2018 r. sygn. akt II OSK 2248/16 NSA stwierdził, że związanie organu wydającego pozwolenie na budowę decyzją ustalającą środowiskowe uwarunkowania nie dotyczy wyznaczonego obszaru oddziaływania przedsięwzięcia na potrzeby prowadzonego postępowania. Dotyczy ono natomiast charakterystycznych parametrów danej inwestycji i jej oddziaływania na środowisko. Organ architektoniczno-budowlany, ustalając obszar oddziaływania obiektu, powinien uwzględnić ustalenia decyzji środowiskowej. Pozbawiony on jest bowiem kompetencji, aby samodzielnie badać środowiskowe uwarunkowania pozwalające na realizację przedsięwzięcia. To samo dotyczy wprowadzania wniosków odmiennych od tych, które zaprezentował organ administracji, kompetentny do wydania decyzji środowiskowej.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że ocena oddziaływania na środowisko przestaje wiązać organ dopiero w sytuacji, gdy we wniosku o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę zachodzą zmiany w stosunku do wymagań określonych w decyzji środowiskowej.

Zmiana w projekcie budowlanym

Zgodnie z art. 72 ust. 2 pkt 1a w zw. z ust. 1 pkt 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku nie wymaga się decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach określającej warunki realizacji przedsięwzięcia, jeżeli odstąpienie od zatwierdzonego projektu budowlanego obejmujące zmianę charakterystycznych parametrów obiektu budowlanego nie spowoduje zmian uwarunkowań określonych w decyzji środowiskowej. W szczególności mowa o takich parametrach jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość i liczba kondygnacji.

Jeśli proponowana przez inwestora zmiana w projekcie budowlanym nie skutkuje tym, że mamy do czynienia z zupełnie nowym przedsięwzięciem, to jest to nadal ta sama inwestycja. Ważne staje się tylko to, aby inwestor mieścił się w parametrach określonych decyzją środowiskową.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 27 marca 2019 r. (sygn. akt: II SA/Łd 921/18)

Szukasz pracy w branży prawniczej?
Sprawdź na Law.Career