Fundacja rodzinna: budowanie dziedzictwa na przyszłość – zgłęb temat w naszych artykułach!

Przejdź do artykułu

Manipulujesz tachografem? Możesz trafić do więzienia nawet na 2 lata

Spis treści
rozwiń spis treści

Większe kary za manipulowanie tachografem. Sprzedaż i reklama urządzeń służących do zmian w rejestrowanych danych może spowodować nawet 2-letnią więzienną odsiadkę. W środę 6 czerwca 2018 roku Sejm uchwalił nową ustawę.

Prawie wszyscy byli „za”

Głosowanie w sprawie nowelizacji ustawy o tachografach pokazało jedność bloków politycznych w tym konkretnym temacie. 420 posłów opowiedziało się pozytywnie za zmianami. Jedynie jedna osoba była przeciwna i jedna osoba wstrzymała się od głosu.

Nowe przepisy, które wejdą w życie po 30 dniach od opublikowania tekstu ustawy w Dzienniku Ustaw RP mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa. Zwiększenie progu kar zmniejszy chęć dokonywania manipulacji w rejestrowanych danych. Będzie to miało pozytywny wpływ na podniesienie poziomu wiarygodności warsztatów zajmujących się instalacjami, naprawami, kontrolą i przeglądem tachografów.

Jakie kary?

Za samo podłączenie oprogramowania do przerabiania danych do tachografu będzie groziła wysoka kara w kwocie do 15 tys. zł. Za reklamowanie i sprzedaż urządzeń do ww. procederu zainteresowanemu będzie grozić grzywna, ograniczenie wolności, a nawet jej pozbawienie na okres do 2 lat.

Czym jest tachograf?

Tachograf jest urządzenie pomiarowym, który łączy w sobie kilka funkcji. Pełni on role prędkościomierza i zegara. Montowany w pojeździe rejestruje przejechaną przez niego drogę, chwilową prędkość, a także aktywność kierowcy (okres, w którym prowadzi pojazd), innej pracy, moment oczekiwania i odpoczynku. W wielu wersjach tachograf posiada możliwość rejestracji także innych parametrów (np. obroty silnika).

Często tachograf stosowany jest przy określaniu czasu pracy za kółkiem zawodowego kierowcy. Pozwala on określić ile godzin w trasie może spędzić kierowca i kiedy powinien udać się na odpoczynek.

W użyciu znajdują się dwa rodzaje tachografów – analogowe i cyfrowe. Na potrzeby artykułu warto wiedzieć, że ten pierwszy jest bardziej podatny na fałszowanie. W celu ograniczenia tego procederu zaczęto wprowadzać do obrotu cyfrowy model.

Ważne: Zgodnie z rozporządzeniem Unii Europejskiej tachografy są obowiązkowym wyposażeniem instalowanym w pojazdach ciężarowych lub zespołach pojazdów o wadze powyżej 3,5t, a także w autobusach przewożących min. 10 osób (łącznie z kierowcą).

Szukasz pracy w branży prawniczej?
Sprawdź na Law.Career