Fundacja rodzinna: budowanie dziedzictwa na przyszłość – zgłęb temat w naszych artykułach!

Przejdź do artykułu

Tymczasowy profil zaufany

Spis treści
rozwiń spis treści

Ministerstwo Finansów niedawno poinformowało, że Ministerstwo Cyfryzacji udostępniło usługę tymczasowego profilu zaufanego (PZ). Aby założyć tymczasowy profil zaufany, nie trzeba wizyty w punkcie potwierdzającym PZ. Oznacza to, że podatnicy i płatnicy, którzy chcą skorzystać z tego rozwiązania, nie kontaktują się z urzędem skarbowym, by potwierdzać tam swój PZ – założenie tymczasowego profilu zaufanego możliwe jest online.

Załatwianie spraw online – jak?

Z uwagi na obecną sytuację epidemiologiczną w kraju coraz więcej osób i firm chętniej chce załatwiać wszystkie swoje sprawy online – bez wychodzenia z domu. Dotyczy to także spraw urzędowych. Do tej pory sprawy urzędowe można było załatwiać zdalnie. Należało jednak posiadać konto w banku, który umożliwia założenie profilu zaufanego lub posiadać zweryfikowany profil zaufany.

Wprowadzenie tzw. tymczasowego profilu zaufanego ma umożliwić załatwianie spraw online także tym, którzy do tej pory nie mieli takiej możliwości. Ministerstwo podkreśliło, że obecnie ponad 6,2 miliona Polaków ma już swój profil zaufany. Celem jest jednak rozszerzenie grona użytkowników profili zaufanych, aby możliwość korzystania z niego miało jeszcze więcej osób, w tym te, które obecnie – nawet gdyby chciały – nie mogą tego robić. Przyczyny są dwie. Pierwsza – brak konta w banku umożliwiającym online założenie i potwierdzenie profilu zaufanego. Druga – dbanie o zdrowie, a to wyklucza wizytę w punkcie potwierdzającym profil zaufany. 

Likwidacja barier ze „standardowej” procedury zakładania profilu zaufanego

Profile zaufane najczęściej zakładane są przez bank. Możliwość założenia i jednoczesnego potwierdzenia profilu zaufanego daje 10 największych banków w Polsce*. Jeśli osoba zainteresowana założeniem profilu zaufanego ma tam rachunek, założenie takiego profilu trwa zaledwie kilka minut. Wszystko dzięki temu, że bank posiada dane takiej osoby. Osoba ta nie musi ich zatem dodatkowo potwierdzać**.

Druga możliwość założenia profilu zaufanego to wypełnienie wniosku na stronie www.pz.gov.pl. Następnie konieczna jest wizyta w punkcie potwierdzającym, czyli punkcie, w którym urzędnik zweryfikuje poprawność wprowadzonych we wniosku danych z danymi z dokumentu tożsamości zainteresowanego. Takich punktów na terenie całej Polski jest ponad 1500. To urzędy gmin, starostwa powiatowe, poczty, oddziały ZUS czy NFZ. Obecnie jednak nie każdy może (lub chce) się tam pojawić. Co więc miałyby zrobić osoby, które nie mają konta w odpowiednim banku, nie chcą wychodzić z domu, ale chcą załatwiać online sprawy urzędowe? Ministerstwo wskazało, że to właśnie o takich osobach myślano podczas projektowania nowego rozwiązania, jakim jest tymczasowy profil zaufany.

Profil zaufany a tymczasowy profil zaufany

Tymczasowy profil zaufany, tak samo jak zwykły, pozwala załatwiać większość spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Różni się jednak tym, że jest ważny trzy miesiące. Mogą go założyć osoby bez konta w odpowiednim banku. Nie jest również wymagana wizyta w punkcie potwierdzającym. Spotkanie z urzędnikiem przeniesione zostało do internetu. Jak to możliwe? Ministerstwo postawiło na wideoweryfikację.

Jak założyć tymczasowy profil zaufany?

Pierwszym krokiem na drodze do posiadania tymczasowego profilu zaufanego jest wizyta na portalu www.gov.pl. Tam należy wybrać e-usługę „Załóż profil zaufany”, a w niej – tymczasowy profil zaufany. Po kliknięciu na przycisk „Załóż tymczasowy profil zaufany” system sam będzie prowadził użytkownika przez kolejne etapy wniosku, a więc ustalanie danych do logowania, czyli podanie nazwy użytkownika i hasła, które później umożliwią logowanie do systemów e-administracji.

W celu wzmożenia bezpieczeństwa istnieje w tym zakresie kilka wytycznych. Hasło musi mieć minimum osiem znaków, w tym jedną dużą literę, jedną małą literę oraz jedną cyfrę lub jeden znak specjalny. Nazwa użytkownika może zawierać duże i małe litery, cyfry oraz podkreślenie (_) i łącznik (-). Nie może za to zawierać polskich znaków, spacji oraz innych znaków specjalnych i kropki. Co więcej, wielkość wprowadzanych liter ma znaczenie. Kolejnym etapem jest podanie danych użytkownika (imiona, nazwisko, numer PESEL), kolejno także dane kontaktowe (adres e-mail, numer telefonu). 

Przeczytaj również:

Jak założyć profil zaufany?

Wideorozmowa

Ostatnim etapem zakładania tymczasowego profilu zaufanego jest wybranie terminu wideorozmowy. Konieczne do tego jest posiadanie sprzętu (telefonu, tabletu, laptopa), który posiada kamerę i mikrofon. Bez tego rozmowa się nie uda. Ministerstwo miało na uwadze, że część osób chcąca założyć tymczasowy profil zaufany nigdy nie korzystała z rozwiązania takiego jak wideokonferencja. Na stronie rządowej dotyczącej tymczasowego profilu zaufanego podana została zatem nazwa bezpłatnej aplikacji, z której można skorzystać w celu przeprowadzenia wymaganej wideorozmowy.

Wybranie terminu wideorozmowy wiąże się także z podaniem, w których porach dnia zainteresowany mógłby porozmawiać i zobaczyć się z urzędnikiem oraz potwierdzić swój tymczasowy profil zaufany. W kolejnym kroku – na podsumowaniu wniosku – należy sprawdzić wszystkie wprowadzone dane oraz upewnić się, że są prawidłowe. Po wysłaniu wniosku na podany adres poczty elektronicznej wpłyną dwie wiadomości: potwierdzenie założenia konta oraz potwierdzenie wysłania wniosku. Co istotne, w tej drugiej wiadomości znajduje się numer wniosku, który będzie potrzebny podczas rozmowy z urzędnikiem. 

Kiedy urzędnik zadzwoni?

Jak szybko skontaktuje się urzędnik z zainteresowanym? To będzie zależało od liczby wniosków, które wpłyną. Rozmowa z urzędnikiem rozpocznie się od sprawdzenia numeru złożonego wniosku (zainteresowany otrzyma wiadomość e-mail z tym numerem, o czym była mowa powyżej). Następnie zainteresowany na podany przez niego podczas rejestracji adres e-mail dostanie link do rozmowy video (rozmowa odbędzie się za pomocą aplikacji wskazanej we wniosku). Urzędnik poprosi o potwierdzenie, że dane we wniosku są prawdziwe i aktualne. Przedstawi też zasady korzystania z tymczasowego profilu zaufanego. Następnie poprosi o okazanie dowodu tożsamości w taki sposób, by mógł przeczytać jego treść. Jeśli cały proces przebiegnie pomyślnie, profil zaufany zainteresowanego zostanie potwierdzony przez urzędnika. Potwierdzenie założenia profilu zaufanego zainteresowany dostanie także na swój adres e-mail. To wszystko, można następnie przystąpić do załatwiania online spraw urzędowych.

Tymczasowy, czyli inny

Możliwość założenia tymczasowego profilu zaufanego to rozwiązanie przygotowane na czas pandemii. Osobom, które są klientami banków umożliwiających założenie standardowego profilu zaufanego, Ministerstwo poleca korzystanie z dotychczasowych możliwości. A w ostatnim czasie Polacy robią to bardzo często – od początku tego roku (wg danych podanych przez Ministerstwo) profil zaufany założyło niemal 1,6 mln osób. Warto również pamiętać, że tymczasowy profil zaufany jest ważny przez trzy miesiące, standardowy – 3 lata. Jeśli ważność tymczasowego profilu zaufanego dobiegnie końca, należy złożyć wniosek o zwykły profil zaufany.

* ich listę można znaleźć na stronie: www.pz.gov.pl

** co istotne, z takiej możliwości założenia profilu zaufanego można korzystać bez zmian, bez względu na wprowadzenie ułatwionej „procedury” uzyskania tymczasowego profilu zaufanego

Szukasz pracy w branży prawniczej?
Sprawdź na Law.Career