Uszkodzona przesyłka kurierska – jak postępować?

Okres świąteczny to bardzo pracowity czas dla firm kurierskich. Polacy coraz częściej korzystają z usług profesjonalnego przewoźnika rezygnując ze standardowych wysyłek pocztowych. Warto więc poznać prawa i możliwości w sytuacji, kiedy w progu drzwi pojawi się przesyłka kurierska, która wyda nam się w jakiś sposób zniszczona.

Niewielkie nawet uszkodzenie paczki stwarza możliwość reklamacji usługi przewoźniczej. By odbyło się to jak najprostszą drogą dla konsumenta należy skorzystać z możliwości kontroli przesyłki bezpośrednio przy kurierze. Każdy z liczących się na rynku przewoźników posiada taki zapis w regulaminie. Na żądanie klienta sam ww. kurier ma obowiązek otworzyć paczkę (nie musimy robić tego samodzielnie). Nie ma on możliwości odmowy pod żadnym z pretekstów.

W sytuacji, w której dojdzie do stwierdzenia uszkodzenia przesyłki kurierskiej należy niezwłocznie (tj. w oboczności kuriera) sporządzić i podpisać protokół szkody. Taki dokument kurier powinien posiadać, więc konsument nie musi na własną rękę dbać o jego posiadanie. Warto pamiętać, że nie sam fakt zgłoszenia uszkodzonej przesyłki jest podstawą reklamacji, a właśnie ten protokół. Ważne jest by został on wypełniony wyczerpująco i starannie. Jest to podstawa do otrzymania rekompensaty w postaci wymiany towaru lub zwrotu pieniędzy.

Uszkodzona przesyłka odkryta po jej odebraniu przesyłki

Ustawa o prawie przewozowym informuje konsumenta o 7-dniowym terminie na zgłoszenie szkody. Głównym problemem, który dotyka klienta w tym wypadku jest obowiązek samodzielnego udowodnienia szkody. Ściśle rzecz biorąc osoba korzystająca z usług kurierskich musi wykazać, że uszkodzona przesyłka doznała uszczerbku przed jej odebraniem nastąpiło przed odebraniem przesyłki. Nie jest to zadanie łatwe, szczególnie ze względu na wiele regulaminowych zapisów usługodawców kurierskich, m. in., że „ nadawca jest zobowiązany przesyłkę właściwie opakować, a także oddać ją kurierowi w stanie umożliwiającym jej prawidłowy przewóz i zapewniający, że nie uszkodzi ona innych przesyłek w czasie przewozu.”

Jest to bardzo mozolna droga reklamacji, dlatego ważnym jest by nie dopuścić do ww. sytuacji poprzez dokonywanie kontroli przesyłki w obecności kuriera. Przesylka kurierska może więc stać się dla nas źródłem problemów, dlatego warto również przed odbiorem przesyłki zapoznać się z regulaminem firmy, z której usług zamierza się skorzystać.