Czym jest klasa towarowa (klasa usługowa)? - ochrona marki #4

16 stycznia 2020
hello world!

Gdy już zdecydujesz się na rejestrację i ochronę znaku towarowego musisz zapoznać się z takim pojęciem jak klasa towarowa i klasa usługowa. Ochrona własnego oznaczenia nie oznacza jednak uzyskania monopolu na nazwę towaru lub usługi. Dzieje się tak, ponieważ oznaczenie możesz zabezpieczyć jedynie w określonych klasach charakteryzujących twoją działalność. Jeżeli chcesz dokonać rejestracji, która swoim zasięgiem obejmie każdą klasę towarową lub usługową, musisz wiedzieć, że... możesz to zrobić. Nie jest to jednak dobry pomysł. Dlaczego? O tym dowiesz się, czytając niniejszy wpis. Przedstawiamy odpowiedzi na wszystkie najczęstsze pytania dotyczące klasy towarowej. 

Dlaczego mimo rejestracji nie mam monopolu na nazwę?

Za każdym razem kiedy będziesz rejestrować swój znak towarowy w UPRP, EUIPO lub WIPO, uzyskasz na niego wyłączność. Są jednak pewne ograniczenia. W zależności od tego, jaki urząd stał się twoim wyborem, na takim obszarze możesz czuć się właścicielem nazwy swojej marki. Nie jest to jedyne ograniczenie. Tworząc znak towarowy, decydujesz o jego estetyce, a także dobierasz odpowiednią nazwę. Tylko od ciebie zależy, czy zechcesz chronić, np. jedynie znak słowny, graficzny, oba naraz w formie znaku słowno-graficznego (konwencjonalny znak towarowy), czy też decydujesz się na ochronę chociażby koloru, lub kształtu (niekonwencjonalny znak towarowy).

Pamiętaj, że czas ochrony trwa 10 lat, ale możesz przedłużać go w nieskończoność. Właściciel marki powinien również zadbać by klasa towarowa lub klasa usługowa, w której chce chronić swoje oznaczenie była odpowiednia. Sam wiesz najlepiej, jaką działalnością się zajmujesz i co możesz zaoferować klientowi - poprzez klasy towarowe możesz także określić swoją działalność i zaznaczyć, kto jest twoim konkurentem. . Z pomocą przychodzi ci także europejska klasyfikacja towarów i usług.

Jak klasyfikować towar lub usługę?

Jeżeli prowadzisz stację kontroli pojazdów o nazwie, np. "PowerHorse", warto pomyśleć o zastrzeżeniu swojej marki w klasie usługowej nr 39 Klasyfikacji Nicejskiej. Klasa ta obejmuje usługi związane z transportem, zarówno ludzi, jak i towarów z miejsca na miejsce. W jej granicach znajdują się również usługi, które są ściśle związane z danym transportem i gromadzeniem towarów, np. w magazynach.

W powyższym przykładzie znajdziesz również odpowiedź na zadane w nagłówku pytanie - dlaczego mimo rejestracji nie mam monopolu na nazwę? Odpowiedź jest dość prosta. Chroniąc swoją markę w klasie usługowej nr 39, pozostawiasz do dyspozycji wszystkie inne. Dzieje się tak, ponieważ inne klasy towarowe określają inne towary i usługi, co bezpośrednio wyklucza powstanie konkurencji. Z tego powodu twoja stacja kontroli pojazdów "PowerHorse" może istnieć na rynku obok restauracji, sklepu komputerowego czy hurtowni kosmetyków o tej samej nazwie. Najważniejsze, żeby w twojej branży nikt nie posłużył się identyczną lub podobną nazwą.

Brak monopolu na nazwę nie oznacza jednak, że twój znak towarowy może być kopiowany. Taka sama może być tylko nazwa. Chronione logo należy tylko do Ciebie. Klasy towarowe i klasy usługowe pozwalają więc na uniknięcie bezpośredniej konkurencji na rynku pomimo występowania tych samych nazw przedsiębiorstw. Dzięki nim możliwe jest bowiem powielanie nazw tylko w obrębie różnych dziedzin.

Klasa towarowa - nr 21, klasa usługowa - nr 38... Podział według Klasyfikacji Nicejskiej

Przez wzgląd na różnorodność i bogactwo językowe należało ograniczyć pewną swobodę przy opisie towaru lub usługi. Każdy podmiot zapewne zrobiłby to inaczej. Z tego powodu powstała lista, która w sposób prosty i dostępny może opisać każdy rodzaj produktu. W 1957 roku powstała Międzynarodowa Klasyfikacja Towarów i Usług, znana dziś jako Klasyfikacja Nicejska. Jej aktualna wersja opisuje 45 klas, z czego pierwsze 34 to klasy towarowe, reszta zaś należy do grupy klas usługowych. Każda z klas, zarówno towarowych, jak i usługowych zawiera w sobie podobny rodzaj towarów lub usług. W praktyce nie ma takiego rodzaju działalności, którego nie dałoby się sklasyfikować wedle tego systemu klas towarowych i usługowych.

Klasa towarowa (klasa usługowa) a opłaty urzędowe

Warto podkreślić to już na samym początku - im więcej klas towarowych wybierzesz, tym drożej zapłacisz za rejestrację. Z tego powodu warto zastanowić się, czym dokładnie zajmuje się twoja firma i w jakich klasach towarowych lub usługowych najlepiej ją chronić. Nie ma sensu zabezpieczać sfer, z których i tak nie skorzystasz. Znany jest przykład osoby, która tak bardzo chciała zabezpieczyć swoją nazwę, że zastrzegła ją nawet w klasie towarowej dotyczącej... promów kosmicznych. Opierając się o ten "galaktyczny przykład", postaram się wskazać na pewien problem. Konkurencja może poinformować odpowiedni urząd patentowy, który ma prawo wymagać wykazania, że w danej klasie znak towarowy jest używany. Może on zostać wygaszony, o ile "pomysłowy przedsiębiorca" nie wybudował żadnego kosmicznego wahadłowca. Pamiętaj, że jeżeli w ciągu 5 lat nie skorzystasz w danej klasie ze swojego znaku towarowego, czyli nie zaoferujesz w niej żadnej usługi lub towaru - ochrona wygasa.

Narzędzie TMclass – pomoc przy prawidłowym przygotowaniu wykazu

Przed zabezpieczeniem znaku towarowego warto przygotować wykaz towarów i usług, by urzędy patentowe mogły sprawnie i bez przeszkód dopasować nasze wymagania do konkretnej klasy towarowej lub usługowej. W tym celu Urząd Patentowy RP zaleca korzystanie z narzędzia TMclass. Produkt ten zawiera kilkadziesiąt tysięcy nazw towarów i usług, które oficjalnie są zatwierdzone przez wszystkie najważniejsze urzędy ds. własności przemysłowej, w tym także Urząd Patentowy RP. Korzystając z TMclass, mamy gwarancję zatwierdzenia wybranej przez nas klasy towarowej lub usługowej.

Jak informuje sam Urząd Patentowy Rzeczpospolitej Polskiej: Do czasu wydania decyzji kończącej postępowanie zgłoszeniowe, zgłaszający może dokonywać w zgłoszeniu towarów uzupełnień i poprawek, jednak nie mogą one prowadzić do rozszerzenia wykazu towarów i usług, dla których ten znak został zgłoszony.

chevron-down
Copy link