Czym jest klasa towarowa (klasa usługowa)?
Gdy już zdecydujesz się na rejestrację i ochronę znaku towarowego musisz zapoznać się z takim pojęciem jak klasa towarowa i klasa usługowa. Ochrona własnego oznaczenia nie oznacza jednak uzyskania monopolu na nazwę towaru lub usługi. Dzieje się tak, ponieważ oznaczenie możesz zabezpieczyć jedynie w określonych klasach charakteryzujących twoją działalność. Jeżeli chcesz dokonać rejestracji, która swoim zasięgiem obejmie każdą klasę towarową lub usługową, musisz wiedzieć, że… możesz to zrobić. Nie jest to jednak dobry pomysł. Dlaczego? O tym dowiesz się, czytając niniejszy wpis. Przedstawiamy odpowiedzi na wszystkie najczęstsze pytania dotyczące klasy towarowej.
Dlaczego mimo rejestracji nie mam monopolu na nazwę?
Za każdym razem kiedy będziesz rejestrować swój znak towarowy w UPRP, EUIPO lub WIPO, uzyskasz na niego wyłączność. Są jednak pewne ograniczenia. W zależności od tego, jaki urząd stał się twoim wyborem, na takim obszarze możesz czuć się właścicielem nazwy swojej marki. Nie jest to jedyne ograniczenie. Tworząc znak towarowy, decydujesz o jego estetyce, a także dobierasz odpowiednią nazwę. Tylko od ciebie zależy, czy zechcesz chronić, np. jedynie znak słowny, graficzny, oba naraz w formie znaku słowno-graficznego (konwencjonalny znak towarowy), czy też decydujesz się na ochronę chociażby koloru, lub kształtu (niekonwencjonalny znak towarowy).
Pamiętaj, że czas ochrony trwa 10 lat, ale możesz przedłużać go w nieskończoność. Właściciel marki powinien również zadbać by klasa towarowa lub klasa usługowa, w której chce chronić swoje oznaczenie była odpowiednia. Sam wiesz najlepiej, jaką działalnością się zajmujesz i co możesz zaoferować klientowi – poprzez klasy towarowe możesz także określić swoją działalność i zaznaczyć, kto jest twoim konkurentem. . Z pomocą przychodzi ci także europejska klasyfikacja towarów i usług.
Jak klasyfikować towar lub usługę?
Jeżeli prowadzisz stację kontroli pojazdów o nazwie, np. „PowerHorse”, warto pomyśleć o zastrzeżeniu swojej marki w klasie usługowej nr 39 Klasyfikacji Nicejskiej. Klasa ta obejmuje usługi związane z transportem, zarówno ludzi, jak i towarów z miejsca na miejsce. W jej granicach znajdują się również usługi, które są ściśle związane z danym transportem i gromadzeniem towarów, np. w magazynach.
W powyższym przykładzie znajdziesz również odpowiedź na zadane w nagłówku pytanie – dlaczego mimo rejestracji nie mam monopolu na nazwę? Odpowiedź jest dość prosta. Chroniąc swoją markę w klasie usługowej nr 39, pozostawiasz do dyspozycji wszystkie inne. Dzieje się tak, ponieważ inne klasy towarowe określają inne towary i usługi, co bezpośrednio wyklucza powstanie konkurencji. Z tego powodu twoja stacja kontroli pojazdów „PowerHorse” może istnieć na rynku obok restauracji, sklepu komputerowego czy hurtowni kosmetyków o tej samej nazwie. Najważniejsze, żeby w twojej branży nikt nie posłużył się identyczną lub podobną nazwą.
Brak monopolu na nazwę nie oznacza jednak, że twój znak towarowy może być kopiowany. Taka sama może być tylko nazwa. Chronione logo należy tylko do Ciebie. Klasy towarowe i klasy usługowe pozwalają więc na uniknięcie bezpośredniej konkurencji na rynku pomimo występowania tych samych nazw przedsiębiorstw. Dzięki nim możliwe jest bowiem powielanie nazw tylko w obrębie różnych dziedzin.