Czym jest klasa towarowa? - Ochrona Marki #4

16 stycznia 2020
/

Decydując się na rejestrację i ochronę znaku towarowego, powinieneś/powinnaś wiedzieć, czym jest klasa towarowa (klasa usługowa). Chroniąc swoje oznaczenie, nie zyskujesz monopolu na nazwę swojego towaru lub usługi. Dzieje się tak, ponieważ oznaczenie możesz zabezpieczyć tylko w określonych klasach towarowych (klasach usługowych) charakteryzujących twoją działalność. Jeżeli chcesz dokonać rejestracji, która swoim zasięgiem obejmie każdą klasę towarową, musisz wiedzieć, że... możesz to zrobić. Nie jest to jednak dobry pomysł. Dlaczego? O tym dowiesz się, czytając niniejszy wpis.

Dlaczego mimo rejestracji nie mam monopolu na nazwę?

Za każdym razem kiedy będziesz rejestrować swój znak towarowy w Urzędzie Patentowym RP, EUIPO lub WIPO, uzyskasz na niego wyłączność. Są jednak pewne ograniczenia. W zależności od tego, jaki urząd stał się twoim wyborem, na takim obszarze możesz czuć się właścicielem nazwy swojej marki. Nie jest to jedyne ograniczenie. Tworząc znak towarowy, decydujesz o jego estetyce, a także dobierasz odpowiednią nazwę. Tylko od ciebie zależy, czy zechcesz chronić jedynie znak słowny, graficzny, czy też oba naraz w formie znaku słowno-graficznego. Pamiętaj, że czas ochrony trwa 10 lat, ale możesz przedłużać go w nieskończoność. Właściciel marki powinien również zadbać o określenie klasy towarowej, w której chce chronić swoje oznaczenie. Sam wiesz najlepiej, jaką działalnością się zajmujesz i co możesz zaoferować klientowi. Z pomocą przychodzi ci także europejska klasyfikacja towarów i usług.

Klasa towarowa (klasa usługowa) - jak klasyfikować towar lub usługę?

Jeżeli prowadzisz stację kontroli pojazdów o nazwie, np. "PowerHorse", warto pomyśleć o zastrzeżeniu swojej marki w klasie nr 39 Klasyfikacji Nicejskiej. Klasa ta obejmuje usługi związane z transportem, zarówno ludzi, jak i towarów z miejsca na miejsce. W jej granicach znajdują się również usługi, które są ściśle związane z danym transportem i gromadzeniem towarów, np. w magazynach.

Klasa towarowa (klasa usługowa) - klasa nr 39 (na zdjęciu: stacja kontroli pojazdów;warsztat samochodowy))

Klasa usługowa nr 39 - usługi dotyczące m. in. kontroli pojazdów lub towarów przed transportem

W powyższym przykładzie znajdziesz również odpowiedź na zadane w nagłówku pytanie - dlaczego mimo rejestracji nie mam monopolu na nazwę? Odpowiedź jest dość prosta. Chroniąc swoją markę w klasie towarowej nr 39, pozostawiasz do dyspozycji wszystkie inne. Dzieje się tak, ponieważ inne klasy towarowe określają inne towary i usługi, co bezpośrednio wyklucza powstanie konkurencji. Z tego powodu twoja stacja kontroli pojazdów "PowerHorse" może istnieć na rynku obok restauracji, sklepu komputerowego czy hurtowni kosmetyków o tej samej nazwie. Najważniejsze, żeby w twojej branży nikt nie posłużył się identyczną lub podobną nazwą. Brak monopolu na nazwę nie oznacza jednak, że twój znak towarowy może być kopiowany. Taka sama może być tylko nazwa. Chronione logo należy tylko do Ciebie.

Klasa towarowa (klasa usługowa) – podział według Klasyfikacji Nicejskiej

Przez wzgląd na różnorodność i bogactwo językowe należało ograniczyć pewną swobodę przy opisie towaru lub usługi. Każdy podmiot zapewne zrobiłby to inaczej. Z tego powodu powstała lista, która w sposób prosty i dostępny może opisać każdy rodzaj produktu. W 1957 roku powstała Międzynarodowa Klasyfikacja Towarów i Usług, znana dziś jako Klasyfikacja Nicejska. Jej aktualna wersja opisuje 45 klas, z czego pierwsze 34 to klasy towarowe, reszta zaś należy do grupy klas usługowych. Każda z klas zawiera w sobie podobny rodzaj towarów lub usług. W praktyce nie ma takiego rodzaju działalności, którego nie dałoby się sklasyfikować wedle tego systemu.

Klasa towarowa (klasa usługowa) - klasa nr 15 (na zdjęciu: pianino)

Klasa towarowa nr 15 - instrumenty muzyczne

Klasa towarowa (klasa usługowa) – ich ilość wpływa na opłaty urzędowe

Warto podkreślić to już na samym początku - im więcej klas towarowych wybierzesz, tym drożej zapłacisz za rejestrację. Z tego powodu warto zastanowić się, czym dokładnie zajmuje się twoja firma. Nie ma sensu zabezpieczać sfer, z których i tak nie skorzystasz. Znany jest przykład osoby, która tak bardzo chciała zabezpieczyć swoją nazwę, że zastrzegła ją nawet dla... promów kosmicznych. Opierając się o ten "galaktyczny przykład", postaram się wskazać na pewien problem. Konkurencja może poinformować odpowiedni urząd patentowy, który ma prawo wymagać wykazania, że w danej klasie znak towarowy jest używany. Może on zostać wygaszony, o ile "pomysłowy przedsiębiorca" nie wybudował żadnego kosmicznego wahadłowca. Pamiętaj, że jeżeli w ciągu 5 lat nie skorzystasz w danej klasie ze swojego znaku towarowego, czyli nie zaoferujesz w niej żadnej usługi lub towaru - ochrona wygasa.

Narzędzie TMclass – pomoc przy prawidłowym przygotowaniu wykazu

Przed zabezpieczeniem znaku towarowego warto przygotować wykaz towarów i usług, by urzędy patentowe mogły sprawnie i bez przeszkód dopasować nasze wymagania do konkretnej klasy towarowej lub usługowej. W tym celu Urząd Patentowy RP zaleca korzystanie z narzędzia TMclass. Produkt ten zawiera kilkadziesiąt tysięcy nazw towarów i usług, które oficjalnie są zatwierdzone przez wszystkie najważniejsze urzędy ds. własności przemysłowej, w tym także Urząd Patentowy RP. Korzystając z TMclass, mamy gwarancję zatwierdzenia wybranej przez nas klasy.


Do czasu wydania decyzji kończącej postępowanie zgłoszeniowe, zgłaszający może dokonywać w zgłoszeniu towarów uzupełnień i poprawek, jednak nie mogą one prowadzić do rozszerzenia wykazu towarów i usług, dla których ten znak został zgłoszony.

Informacja z Urzędu Patentowego RP