Jak założyć sklep internetowy? Poradnik dla początkujących

6 kwietnia 2020
hello world!

Czym jest sklep internetowy?

Jest to w uproszczeniu serwis internetowy, który daje możliwość kupowania i sprzedawania produktów przez internet. To w dzisiejszych czasach jedna z głównych i bardzo popularnych form handlu elektronicznego. Można rzec, że staje się obecnie coraz bardziej popularna z uwagi na wygodę i obniżenie kosztów sprzedaży (i często wynikające z tego niższe, konkurencyjne ceny towarów), a ponadto daje możliwość szybkiego porównania cen u wielu dostawców. Klienci mają możliwość zapoznać się z ofertą bez wychodzenia z domu, wygodnie (szybko) złożyć zamówienia i czekać na dostawę zamówionych produktów. Do skorzystania z usług sklepu internetowego potrzebna jest przeglądarka internetowa, czyli dostęp do komputera i internetu. W dalszej części artykułu opowiemy bardziej szczegółowo, jak założyć sklep internetowy. 

Jak założyć sklep internetowy - wymagania związane z prowadzeniem sklepu internetowego

Domena internetowa

Domena, czyli adres, pod jakim będzie dostępna strona internetowa. W przypadku nastawienia na rynek polski najlepsza jest domena z rozszerzeniem ,,.pl’’, w przypadku biznesu globalnego najlepszym rozwiązaniem będzie z kolei rozszerzenie ,,.com’’.  

Pamiętaj o:

  • odpowiednim wyborze oprogramowania, domeny i hostingu,
  • regulaminie sklepu internetowego,
  • profesjonalnym oprogramowaniu sklepu,
  • asortymencie,
  • zdjęciach produktów,
  • programie magazynowym,
  • opakowaniach do wysyłki + opakowaniach prezentowych,
  • podpisaniu umowy z firmą kurierską,
  • programie do fakturowania,
  • podpisaniu umowy i zweryfikowaniu konta internetowych płatności,
  • kasie fiskalnej,
  • jeżeli jest to działalność prowadzona w sposób ciągły i zorganizowany, to wymaga rejestracji; Firma/Działalność gospodarcza

Strona z ofertą sklepu

Elementem każdego sklepu internetowego jest strona z ofertą, czyli tak zwana podstrona (lub wiele podstron) zawierająca opis towaru lub usługi, którą można zamówić za pomocą danego sklepu. W sklepach, które handlują wieloma produktami, stosuje się najczęściej kategorie. Kategorie grupują produkty według ich rodzajów. W przypadku bardziej złożonej oferty stosuje się również podkategorie lub tzw. drzewa (czyli wielopoziomowe kategorie). W większości sklepów online funkcjonuje tzw. koszyk. Jego działanie jest identyczne z tradycyjnym koszykiem na zakupy, z tą różnicą, że dodanie produktu do koszyka odbywa się za pomocą kliknięcia na odpowiednie hiperłącze przy danym towarze czy usłudze.

Formularz zakupowy i panel administracyjny

Niezbędnym elementem sklepu internetowego jest również formularz, w którym to kupujący podaje swoje dane niezbędne do przeprowadzenia transakcji – dane kupującego i adres dostawy. Bardzo często kupujący musi podać również swój adres e-mail (na który przychodzi potwierdzenie dokonania zakupu) oraz numer telefonu. Sklep internetowy, oprócz części dostępnych dla kupujących, posiada również panel administracyjny przeznaczony wyłącznie dla pracowników sklepu.

Najprostszy taki panel posiada opcję dodawania, edytowania i usuwania oferty. Rozbudowane panele administracyjne pozwalają na zarządzanie również bazą klientów, zamówieniami, drzewem kategorii, subskrypcją, wiadomościami na stronie. Zaawansowany panel posiada również rozbudowane statystyki sprzedaży, pozwala na eksport i import ofert np. do plików XML. W niektórych panelach istnieje także możliwość edytowania informacji o sklepie takich jak: koszty wysyłki, adres sklepu, FAQ itp. Ponadto sklep internetowy może zawierać szereg opcji dodatkowych takich jak np. czat, subskrypcja, księga gości, forum internetowe, na którym klienci wymieniają się opiniami na temat sklepu i jego oferty lub w momencie, gdy potrzebujemy pomocy (technicznej/administracyjnej) w sprawie zakupów na stronie internetowej. 

Formy prowadzenia sklepu internetowego

Zarobkowa działalność nierejestrowana

Zarobkowa działalność nierejestrowana w ramach e-sklepu jest łatwiejsza i wygodniejsza niż zakładanie własnej firmy czy spółki (kwestia formalności → rejestracja w CEIDG lub KRS). 

Nie musisz dzięki temu: 

  • prowadzić ksiąg,
  • opłacać składek,
  • dokonywać rejestracji w urzędzie skarbowym, 
  • płacić zaliczek na podatek.

Warunkiem jednak dla tej wygody są niskie przychody uzyskiwane z tytułu zarobkowej działalności nierejestrowanej w ramach sklepu internetowego. Przychód może wynosić maksymalnie 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia. Na 2019 rok jest to 1 125 zł. Ponadto, by móc prowadzić sklep w tej formie, w ostatnich 60 miesiącach nie można było prowadzić działalności gospodarczej. Wyjątkiem jest przypadek wyrejestrowania poprzedniej firmy przed 30.04.2017 r.

Zarejestrowana działalność gospodarcza

Sklep internetowy w postaci zarejestrowanej działalności gospodarczej można otworzyć w 7 różnych formach prawnych:

JDG/SPÓŁKA CYWILNA ⇒  CEIDG

POZOSTAŁE SPÓŁKI ⇒  KRS

Przeczytaj również:
Jak założyć jednoosobową działalność gospodarczą?

Jak założyć sklep internetowy?

Prowadzenie sklepu internetowego w formie jednoosobowej działalności gospodarczej lub spółki cywilnej wymaga rejestracji firmy w CEIDG, a w przypadku wyboru innej formy działalności spółkę należy zarejestrować w KRS. Ponadto, otwierając działalność gospodarczą pierwszy raz lub po 60 miesiącach od dnia zawieszenia wcześniejszej firmy, przedsiębiorca może skorzystać z ulgi ZUS. Dodatkowo należy wspomnieć, że osoba prowadząca działalność gospodarczą, która zamierza dokonywać sprzedaży towarów lub usług objętych opodatkowaniem VAT, musi najpóźniej w dniu poprzedzającym rozpoczęcie danej sprzedaży złożyć formularz VAT-R. Druk służy do rejestracji przedsiębiorcy jako czynnego lub zwolnionego podatnika podatku od towarów i usług. Wypełniony formularz należy dostarczyć do urzędu skarbowego właściwego dla miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

PKD dla sklepu internetowego

Czym jest PKD? Jest to skrót od nazwy „Polska Klasyfikacja Działalności” i służy do usystematyzowania zbioru różnego rodzaju działalności społeczno-gospodarczej. Jest przydatny nie tylko w ramach krajowego rejestru podmiotów gospodarki narodowej, ale również w ramach zestawień dla potrzeb analizy rozwoju gospodarczego, czy też sporządzania porównań międzynarodowych. Podstawowym PKD dla sklepu internetowego jest 47.91.Z – sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet. Dlatego każdy przedsiębiorca, który rozpoczyna działalność, jest obowiązany do oznaczenia swojej działalności w postaci PKD. Do formularza CEiDG wpisuje się jedynie numery wybranych czynności. Nie obowiązuje żaden limit ilości podawanych numerów PKD.

Kody PKD dla działalności internetowej

  • 47.91.Z – Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet
  • 47.99.Z – Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami
  • 58.21.Z – Działalność wydawnicza w zakresie gier komputerowych
  • 62.01.Z – Działalność związana z oprogramowaniem
  • 02.02.Z – Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki
  • 62.03.Z – Działalność związana z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi
  • 62.09.Z – Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych
  • 63.11.Z – Przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność
  • 63.12.Z – Działalność portali internetowych
  • 63.99.Z – Pozostała działalność usługowa w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowana
  • 73.12.C – Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach elektronicznych (Internet)
  • 73.11.Z – Działalność agencji reklamowych
  • 74.20.Z – Działalność fotograficzna
  • 74.90.Z – Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana
  • 95.11.Z – Naprawa i konserwacja komputerów i urządzeń peryferyjnych

Jest to katalog otwarty, więc mogą pojawić się inne kategorie – wszystko zależy od rodzaju działalności. Z całą pewnością nie warto jednak wpisywać kodów, które „może kiedyś się przydadzą”. W przypadku rozwinięcia działalności w każdej chwili istnieje możliwość zmiany lub rozszerzenia wpisu o kolejne kategorie – z tym nie ma żadnego problemu. 

Jak założyć sklep internetowy - opodatkowanie

Czy istnieje najlepsza forma opodatkowania dla sklepu internetowego?

Przypomnijmy formy opodatkowania, które są do wyboru:

  • ryczałt,
  • ogólne zasady według skali podatkowej,
  • podatek liniowy.

Ryczałt

Ryczałt to bardzo opłacalna forma opodatkowania dla sklepu internetowego, w przypadku małych kosztów. W stosunku do sprzedaży towarów lub usług przez internet stawka wynosi jedynie 3% i jest naliczana od przychodu. Ryczałt sprawdza się bardzo dobrze, gdy sklep nie generuje wysokich kosztów, ponieważ wybierając tę formę opodatkowania, nie można ich odliczyć.

Ryczałt ewidencjonowany towary z wysoką marżą, produkty hand made. W przypadku ryczałtu trzeba pamiętać, by regularnie ewidencjonować sprzedaż. Można to robić w formie prostej tabeli.

Nie skorzystają z ryczałtu osoby prowadzące e-biznesy, gdzie wykluczona jest sprzedaż części pojazdów mechanicznych oraz nie można uzyskiwać przychodów z reklamy. Przedsiębiorcy, którzy prowadzili już działalność gospodarczą na zasadach ogólnych, oraz ci, których przychody przekroczyły 150 000 euro, nie będą mogli wybrać ryczałtu. Ryczałt wyklucza rozliczanie się wspólnie z małżonkiem. Nie skorzystają z niej osoby zatrudniające pracowników oraz kupujące towary przez regularne (miesięczne) wysokie koszty w e-sklepie. W takiej sytuacji korzystniejsze będzie opodatkowanie na zasadach ogólnych.

Zasady ogólne

Próg dochodowy wynosi 85 528 złotych. Do tej kwoty przedsiębiorca jest objęty stawką w wysokości 18%, a każda złotówka powyżej oznacza 32% podatek. Przedsiębiorcy mogą odliczać od przychodu koszty związane z wydatkami poniesionymi na działalność gospodarczą oraz obowiązują ich liczne ulgi podatkowe. Można odliczyć między innymi wydatki poniesione na korzystanie z internetu. Przedsiębiorcy opodatkowani na zasadach ogólnych mogą rozliczać się wspólnie z małżonkiem (dotyczy ich odliczenie kwoty wolnej od podatku). Ich obowiązkiem jest prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów (PKPiR) oraz wpłacanie co miesiąc do właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy. Kolejną formą opodatkowania jest podatek liniowy.

Podatek liniowy

Stała składka w wysokości 19%, która jest naliczana od dochodu. Rozliczenie podatkiem dochodowym jest obowiązkowe dla podmiotów zarejestrowanych jako spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjne oraz komandytowo-akcyjne. Na podatek liniowy mogą zdecydować się także przedsiębiorcy, których roczny dochód znacznie przekracza 85 528 złotych i – w przypadku opodatkowania na zasadach ogólnych – znaleźliby się w drugim progu z 32% stawką podatku. Wybierając tę formę, warto jednak pamiętać, że przestaną być odliczane niektóre ulgi. Po wybraniu najkorzystniejszej formy opodatkowania e-przedsiębiorcy muszą również podjąć decyzję, czy chcą rejestrować się w VAT.

Podsumowując, przy ryczałcie stawka podatku jest najniższa → 3%, ale płacona jest od przychodu, gdzie koszty nie mają znaczenia. W tradycyjnych sklepach, w których cały towar jest kupowany, różnica między przychodem a kosztami może być na tyle mała, że ryczałt przestaje się opłacać. Dlatego tego typu wysoko zatowarowane sklepy najczęściej wybierają podatek na zasadach ogólnych lub na liniówce, który płaci się od dochodu (przychód minus koszty), ale jego stawki są wyższe. Przy liniówce podatek wynosi 19%, a przy zasadach ogólnych 18% lub 32% powyżej dochodu 85 528 zł. Warto wiedzieć, że podatek liniowy jest opłacalny zazwyczaj przy dochodach w granicy 100 000 zł rocznie.

Jak założyć sklep internetowy - VAT

Rejestracja VAT również dotyczy sklepów internetowych, dlatego przedsiębiorcy prowadzący e-commerce składają formularze VAT-R. Jego wypełnienie ma na celu rejestrację lub aktualizację danych dotyczących podatku od towarów i usług (VAT).

Czy można być zwolnionym z VAT? TAK! Zwolnienie z podatku dotyczy sklepów internetowych, gdy: ich roczny obrót w ciągu całego roku nie przekracza 200 000 zł, ich usługi są związane z edukacją, służbą zdrowia, psychologią, pośrednictwem finansowym, sportem i rekreacją. Ale obowiązek rejestracji sklepu internetowego, jako czynnego podatnika VAT, występuje, gdy:

  • świadczone są usługi jubilerskie,
  • prowadzi się sprzedaż metali szlachetnych,
  • prowadzi się sprzedaż alkoholu i wyrobów tytoniowych,
  • sklep internetowy posiada siedzibę poza granicami kraju,
  • inne.

E-sklepy nie są zwolnione z VAT z wyżej wymienionych przyczyn, ale jest to katalog otwarty i są inne przykłady w ,,Ustawie o podatku od towarów i usług’’ dla obowiązku rejestracji jak dostawa energii elektrycznej, czy nowych środków transportu. Jednak kwestie te raczej nie dotyczą sprzedaży prowadzonej w sklepach internetowych. 

Sklep internetowy bez VAT

Jest to możliwe w przypadku gdy, koszty działalności sklepu internetowego są bardzo niskie lub zerowe. Przedmiotem handlu są produkty własnej produkcji i ich produkcja nie wymaga zakupu drogich materiałów (np. handmade), dodatkowo oferta skierowana jest do osób prywatnych, które nie mogą odliczyć VAT-u od zakupów lub podmiotów zwolnionych z VAT. 

Osoba prowadząca działalność polegającą na sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju, dla której wybrano właściwe jej opodatkowanie w Polsce, nie będzie musiała rejestrować się jako płatnik podatku VAT po przekroczeniu sprzedaży o wysokości 200 tysięcy. Ale od 1 września br. jest ograniczona możliwość korzystania ze zwolnienia z VAT ze względu na wysokość obrotów. Z tego zwolnienia nie będą mogli korzystać podatnicy, bez względu na wysokość sprzedaży, gdy prowadzą sklepy internetowe m.in. z preparatami kosmetycznymi, komputerami, sprzętem gospodarstwa domowego.

Jak założyć sklep internetowy - wysokość składek ZUS

Prowadząc sklep internetowy, obowiązkowe jest ustalenie, czy jest to umowa sprzedaży rzeczy ruchomych, czy umowa świadczenia usług. W przypadku umowy sprzedaży rzeczy ruchomych – dostarczane są określone towary, a w przypadku umowy o świadczeniu usług – świadczone usługi. Prowadzenie sklepu internetowego w formie wieloosobowej spółki z o.o., spółki komandytowo-akcyjnej lub S.A. nie stanowi tytułu do żadnych ubezpieczeń w ZUS. Spółki nie podlegają ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu. Są one płatnikami składek w przypadku zatrudniania pracowników.

Ale w przypadku prowadzenia sklepu internetowego w formie JDG, jednoosobowej spółki z o.o. lub spółki cywilnej/jawnej/komandytowej wymaga się od przedsiębiorcy dokonania zgłoszenia do ubezpieczeń w ZUS. Każdy ze wspólników jest bowiem płatnikiem składek na własne ubezpieczenia. Suma składek bez dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego (ze składką na Fundusz Pracy) wynosi obecnie 1163,39 zł. Jeśli podatnik zdecyduje się na dobrowolne ubezpieczenie chorobowe, wysokość jego miesięcznych składek ZUS wyniesie 1228,70 zł (ze składką na Fundusz Pracy). Wyliczone za siebie, jako osobę prowadzącą pozarolniczą działalność, składki na poszczególne rodzaje ubezpieczeń przedsiębiorcy powinni rozliczać w deklaracji rozliczeniowej (formularz ZUS DRA).

Warto zapoznać się z preferencyjnymi stawkami ZUS na okres 24 miesięcy, czyli z obniżonymi stawkami ZUS dla nowych osób, które rozpoczynają prowadzenie jednoosobowej działalności na podstawie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Te osoby zapłacą mniej za ubezpieczenie społeczne i nie muszą opłacać Funduszu Pracy. Przedsiębiorca rozpoczynający prowadzenie działalności może skorzystania z ,,ulgi na start’’ i tym samym nie płacić składek na ubezpieczenie społeczne przez 6 miesięcy kalendarzowych od dnia podjęcia działalności gospodarczej.

Zarządzanie sklepem internetowym

Na początku z reguły właściciele firm muszą samodzielnie zarządzać i odpowiednio organizować obsługę sklepu. W momencie, gdy klientów przybywa, a ilość zamówień i pracy stosunkowo się zwiększa, wtedy wdrażają procesy. Dokonują modyfikacji w dotychczasowym systemie zarządzania firmą, aby sprawnie obsługiwać zamówienia. Chodzi głównie o zagadnienia związane z zarządzaniem dokumentacją, sprawnie funkcjonującym magazynem, integracją w marketplace, płatnościami. 

Oprogramowanie sklepu zapewnia możliwość swobodnego zarządzania użytkownikami korzystającymi ze sklepu. Administratorzy to użytkownicy posiadający uprawnienia dostępu do panelu administracyjnego (lub jego części). A klienci to po prostu użytkownicy uprawnieni do dokonywania zakupów w sklepie. System umożliwia także dokonywanie zakupów przez osoby niezarejestrowane w systemie ze statusem "gość serwisu".

Nowy system procesów umożliwia np. swobodniejsze tworzenie promocji wraz z określeniem zakresu dat ich obowiązywania. Przygotowany panel administracyjny sklepu umożliwia pełne zarządzanie sklepem, produktami, danymi klientów i zamówieniami. Jednocześnie został przygotowany tak, by skrócić czas potrzebny na naukę podstawowych funkcji i umożliwić łatwy start sprzedaży przez internet.

Zarządzanie obiegiem dokumentów

Odpowiednie narzędzia, mechanizmy oraz urządzenia w elektronicznym obiegu dokumentów mogą być w przyjemny i prosty sposób dostosowane do naszych potrzeb. Kluczem jest właściwy dobór oprogramowania, mądrze zoptymalizowane procesy oraz odpowiedniej jakości urządzenia biurowe. Dostosowane programy księgowe oraz magazynowe są niezbędne dla właściwego przepływu informacji w działalności oraz zapewnienia spójności danych. Ważne jest bezpieczeństwo systemu, ponieważ mamy do czynienia z różnego rodzaju danymi, zarówno naszymi, jak i naszych klientów. Dlatego poważnie należy potraktować kwestię sprawdzonych mechanizmów ochrony przed zagrożeniami. Dobrze, by zostały one zweryfikowane i sprawdzone przez niezależny podmiot zajmujący się profesjonalnie ochroną danych IT.

Jak założyć sklep internetowy - zarządzanie magazynem

Pracownicy magazynowi pilnują, aby przebieg zamówień był poprawny, sprawny i kompletny. Uzupełniają braki magazynowe oraz szybko realizują dostawy. Warto pamiętać, że istnieją programy online magazynów. Przyczyniają się one do niższych kosztów oraz szybkości realizowania zamówień klientów sklepu internetowego. Można dokonać automatycznej obsługi rezerwacji towaru w magazynie, aby nie został on wydany innemu klientowi, co pozwoli na uniknięcie pomyłek w dostawie. Dzięki analizie magazynowej możemy zaobserwować trendy zakupowe. Dzięki temu następuje dostosowanie polityki firmy do zmieniających się tendencji zakupowych. Alert systemu uruchamia się w momencie wyczerpującej się grupy produktów. Dzięki weryfikacji stanów magazynowych możemy przewidzieć np. brak danego towaru w danym momencie i poinformować o tym naszych klientów. 

Konto firmowe dla sklepu internetowego

Przedsiębiorca nie musi posiadać odrębnego konta firmowego, ponieważ płatności mogą odbywać się także za pośrednictwem konta osobistego. Właścicielem musi być przedsiębiorca i w tym wypadku niemożliwe jest korzystanie z rachunku wspólnego dla małżonków. Większość płatności dokonywana jest za pomocą przelewów –choćby dla celów czysto organizacyjnych warto założyć oddzielny rachunek firmowy. Banki oferują rachunki firmowe przez pryzmat korzyści, jakie może otrzymać firma, wybierając dany produkt. Obok bezpłatnych usług dodatkowych, aplikacji mobilnych, stale unowocześnianej bankowości internetowej czy wsparcia doradców, instytucje proponują szereg usług, które mają ułatwić prowadzenie biznesu. 

Jak założyć sklep internetowy - kasa fiskalna

Podatnicy prowadzący sprzedaż na rzecz osób fizycznych bez działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych powinni rejestrować ją na urządzeniach fiskalnych. Obecnie mają oni do wyboru kasy offline z elektroniczną kopią paragonu oraz kasy online na stałe podłączone do Centralnego Repozytorium Kas. Podstawowym wyjątkiem, który zwalnia z obowiązku ich posiadania, jest roczny limit obrotów osiągnięty w poprzednim roku podatkowym – 20 000 zł.

Zwolnienie z obowiązku posiadania kasy fiskalnej – kiedy możliwe?

  • Dostawa towarów jest w systemie wysyłkowym – za pośrednictwem firmy kurierskiej lub poczty. Jeżeli przewidujemy jednak opcję “odbioru osobistego”, musimy taką sprzedaż zarejestrować na kasie fiskalnej.
  • Klient dokonuje zapłaty przez bank, pocztę lub spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową. Nie ma opcji osobistego przekazania pieniędzy.
  • W dokumencie sprzedażowym jasno określimy, co sprzedaliśmy i kto zakupił towar.
  • Nasz sklep nie zajmuje się sprzedażą m.in. silników i części do silników, wód toaletowych i perfum, tytoniu i alkoholu, sprzętu radiowego, tv i telekomunikacyjnego, sprzętu fotograficznego, wyrobów z metali szlachetnych czy zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych.

Kasa fiskalna online – podatnik nie musi zgłaszać w urzędzie skarbowym nowego urządzenia i uzyskiwać numeru identyfikacyjnego, ma większą pewność bezpieczeństwa danych czy prawidłowości swojej pracy. Może również skorzystać z ulgi na zakup kasy. Od  maja 2019 r. ulga na zakup urządzenia fiskalnego wynosi maksymalnie 700 zł. Ceny kas fiskalnych online zaczynają się od 1249 zł – od niedawna również istnieje możliwość dzierżawy kasy. Otrzymujemy nie tylko samo urządzenie, ale także cały pakiet innych usług, m.in. szkolenie, programowanie, obowiązkowe przeglądy serwisowe, wsparcie techniczne czy formalności względem Urzędu Skarbowego. Koszt dzierżawy w BCKF wynosi od 120 zł netto miesięcznie.

Sklep internetowy a RODO

Aby dostosować się do RODO, potrzebna jest zmiana polityki prywatności i regulaminu. W sklepie internetowym ważne jest wdrożenie procedur i rozwiązań zgodnych z RODO. Możliwe jest skorzystanie z przygotowanych i dedykowanych e-commerce rozwiązań, ponieważ samodzielnie podjęte zmiany w tak wrażliwym obszarze jak ochrona danych osobowych są niezwykle ryzykowne i pracochłonne.

Wprowadzenie wymagań RODO do sklepu internetowego związane jest z modernizacją oprogramowania, a także wyznaczeniem poszczególnych zgód, które zostaną wyświetlone jego użytkownikom.

Rejestr czynności przetwarzania danych osobowych

Wprowadzenie RODO zniosło obowiązek rejestrowania zbiorów danych osobowych w GIODO. Obowiązek ten zastąpiono prowadzeniem rejestru czynności przetwarzania danych osobowych, w którym muszą znaleźć się zarówno dane administratora danych, jak i obszary, w których informacje zostaną wykorzystane oraz szacowany czas ich usunięcia z bazy. Nie jest konieczne prowadzenie szczegółowych zapisów, ale obowiązkiem jest określenie ich kategorii. Ważne jest zawarcie ,,Umowy Przekazania Przetwarzania Danych Osobowych’’ ze wszystkimi firmami, którym udostępniane są dane. 

Przetwarzanie danych

Przetwarzanie danych jest możliwe wyłącznie w sposób zgodny z prawem. Ważne jest informowanie o celu czynności oraz prawach (do usunięcia, przeniesienia i wglądu), jakie ma każda z osób. Dodatkowo nakazuje się używania jasnego i prostego języka, tak, by osoba udostępniająca dane miała pełną świadomość zakresu, w jakim będą przetwarzane. Cel przetwarzania danych musi zostać precyzyjnie określony.

Powierzonych danych nie można wykorzystywać w celach innych niż te, na które zgodziła się osoba je udostępniająca. Każda z wyrażanych przez nią zgód powinna zostać zawarta w osobnym podpunkcie. Nie można domyślnie zaznaczać zgód do przetwarzania danych np. w celu marketingowym. Dopuszczalne jest gromadzenie jedynie ilości i zakresu danych niezbędnych do wykonania określonych wcześniej czynności. Jeśli w procesie zakupowym można uniknąć podawania adresu zamieszkania klienta (np. przy odbiorze produktu w punkcie), należy usunąć z formularza pole wymagające jego wprowadzenie.

Czas przechowywania danych

Okres przechowywania danych powinien być uzależniony od celu. Po jego zrealizowaniu dane muszą zostać usunięte. Ich archiwizacja jest dopuszczalna w celach publicznych, naukowych oraz historycznych. Istnieje obowiązek zabezpieczenia procesu przetwarzania danych przez odpowiednie środki technologiczne oraz organizacyjne. Administrator musi wykazać, że podejmowane czynności są uzasadnione i odpowiednio zabezpieczone. 

Klient ma prawo do:

  • dostępu do danych osobowych,
  • usunięcia danych,
  • przenoszenia danych.

Ważne jest aktualizowanie regulaminu sklepu internetowego i polityki prywatności, by były one zgodne z RODO. To samo dotyczy checkboxów stosowanych na stronie sklepu, muszą być one zgodne z RODO. 

Jak założyć sklep internetowy - RODO

Jak założyć sklep internetowy - marketing

Wybór domeny

Dobra domena internetowa powinna być niepowtarzalna – krótka, łatwa do zapamiętania i wymówienia. Warto pamiętać, że domena jest wizytówką sklepu internetowego.

Platformy informacyjne

Zasięg informacji o sklepie internetowym można powiększyć za pomocą zamieszczenia ogłoszenia na przeznaczonych do tego stronach internetowych. Najlepiej bezpłatnie promować swoją ofertę wśród potencjalnych klientów. Stworzenie wizytówki firmowej pomaga budować branding wśród potencjalnych klientów, a umożliwienie klientom oceny pomaga innym odbiorcom w podjęciu decyzji o współpracy właśnie z tym przedsiębiorcą.

Strony

System CMS umieszczony bezpośrednio wewnątrz sklepu umożliwia swobodne dodawanie stron, formatowanie tekstu, wstawianie zdjęć i grafik, tworzenie linków do innych stron, grup towarowych, promocji lub produktów. Moduł edycji pozwala na łatwe i szybkie wprowadzanie treści przy jednoczesnym zachowaniu spójnego i wolnego od błędów formatowania wprowadzonej treści. Dodatkowo system dba o zachowanie spójności połączeń między stronami.

Zdjęcia

Moduł umożliwia tworzenie katalogów ze zdjęciami, które mogą być wykorzystane zarówno podczas edycji produktów, jak i stron. Dodatkowo oprogramowanie zapewnia dostęp do funkcji służących skalowaniu zdjęć, konwersji do innych formatów itp.

Wybór domeny sklepu internetowego

Domena kieruje użytkowników na określoną stronę. Technicznie składa się z głównej nazwy i końcówki (rozszerzenia). Te ostatnie dzielimy na:

  • globalne (.com, .net),
  • narodowe (.pl),
  • funkcjonalne (.gov.pl, edu.pl, .biz).

W domenie możesz używać liter, cyfr oraz znaku „-„. Warto pamiętać, że wielkie i małe litery nie są rozróżniane. Rozszerzenia również mają swoje znaczenia np. ".com’’ pochodzi od słowa commercialhandlowy, ".info" sugeruje stronę informacyjną, ".edu" – edukacyjną. Wybierając domenę, ważne jest odzwierciedlenie charakteru prowadzonego biznesu. 

Domenę sklepu należy zarejestrować – można dokonać zakupu nowej, wolnej domeny lub takiej, którą już ktoś kiedyś zarejestrował, np. poprzez giełdę domen. Pierwszym krokiem do kupna własnej domeny jest znalezienie odpowiedniego dostawcy, u którego dokonasz rejestracji. Zazwyczaj firmy oferują specjalną, niską cenę za pierwszy rok użytkowania domeny. W kolejnych latach należy pamiętać o jej terminowym przedłużaniu. Na stronie dostawcy znajdziesz wyszukiwarkę, która pomoże ci sprawdzić, czy dana domena jest wolna

Rozszerzenie domeny

Jednym z najpopularniejszych rozszerzeń dla firm, które prowadzą swoją działalność w Polsce jest .pl. Budzi zaufanie i często używane jest jako domyślne. Jeśli prowadzisz działalność międzynarodową lub w przyszłości zamierzasz rozszerzyć sprzedaż również na inne rynki, zdecyduj się na zakup domeny z końcówką ".com".

Platformy informacyjne – czyli gdzie się reklamować?

Ads to system reklamowy Google. Pozwala na wyświetlanie linków sponsorowanych zarówno w wynikach wyszukiwarki, jak i współpracujących witrynach. Odnośniki tworzone są poprzez dobór słów kluczowych lub serwisów, na których reklama AdWords zostanie wyświetlona. 

  • Zwiększają szansę dotarcia do potencjalnych konsumentów. Promowana firma zajmuje w wynikach wyszukiwania więcej miejsca, dzięki czemu jest lepiej widoczna.
  • Reklamy Google Ads mogą być uruchomione praktycznie od ręki.
  • Minusy Ads to aspekty związane z sezonowością tego rodzaju reklamy, która zapewnia intensywną, ale stosunkowo krótką promocję. Budżet kampanii jest znacznie wyższy niż w przypadku pozycjonowania.
  • Uprzedzenia klientów, którzy często podchodzą do treści sponsorowanych ze sporym dystansem. 

Reklama w Facebook

Walorem jest precyzyjne targetowanie treści przeznaczonych dla osób faktycznie zainteresowanych ofertą firmy. Facebook umożliwia także promowanie za pomocą grup tematycznych lub firmowej strony (fanpage). Istotne jest także przystosowanie zasięgu promowania do posiadanego budżetu. Serwis zapewnia dostęp do ogromnej ilości potencjalnych odbiorców, należących do sprecyzowanych grup docelowych. Wady systemu reklamowego Facebooka: ograniczony zasięg i duża konkurencja, przez co przebicie się do świadomości użytkowników z pomocą zwykłego banera jest praktycznie niemożliwe. Problematyczne mogą być również fikcyjne konta użytkowników, które nie podnoszą sprzedaży. 

E-mail

Marketing to forma promowania, w której narzędziem komunikacyjnym jest poczta elektroniczna. Służy przede wszystkim do przesyłania konsumentom newsletterów, dzienników elektronicznych oraz biuletynów wewnętrznych, a także bezpośrednich wiadomości reklamowych. Budowana jest lojalność konsumencka, nawiązywanie relacji z klientami oraz kreowanie pozytywnego wizerunku. To prosty i szybki sposób na poinformowanie odbiorców o promocjach i zniżkach, a także różnych nowościach czy wydarzeniach związanych z działalnością firmy. Minus e-mail marketingu wynika z powszechnego utożsamiania treści reklamowych ze spamem. Wysyłanie niezamówionych reklam może przynieść skutek odwrotny do zamierzonego, więc do skutecznego e-mail marketingu wymaga się zbudowania stabilnej i długiej listy e-mailowej. 

Content marketing

To inaczej marketing treści. Jego głównym założeniem jest przekierowanie uwagi z reklam na wartościowe treści, które następnie są chętnie udostępniane przez internautów. Korzyści wynikające z marketingu treści łączą w sobie zalety związane z pozycjonowaniem, e-mail marketingiem oraz obecnością firmy w social media. Jeżeli treść w ramach content marketingu przygotowywana jest przez firmowego eksperta we własnym zakresie, cała kampania może być bardzo tania. Minusy content marketingu wynikają z jego ograniczonego zasięgu. Odbiorcami treści są niemal wyłącznie osoby zainteresowane branżą, w której działa dana firma. Pozyskiwanie nowych klientów może być zatem utrudnione. Początkowo problematyczna może być też niewystarczająca wiarygodność firmy.

Pozycjonowanie i promocja w mediach społecznościowych

Warto zwrócić uwagę na reklamę na Facebooku lub innych portalach społecznościowych. Stworzenie fanpage sklepu jest dobrym pomysłem, bo zdobywa fanów – potencjalnych klientów. Aby profil sklepu internetowego na portalach społecznościowych był chętnie odwiedzany, niezbędne jest regularne udostępnianie na nim ciekawych dla użytkowników wpisów.

Domena a pozycjonowanie

Od kilku lat umieszczanie słów kluczowych w nazwie domeny przestało być dla Google czynnikiem rankingowym. Bez wpływu na pozycję w wyszukiwarce możemy umieścić w adresie www nazwę naszej marki, która niekoniecznie będzie stanowić frazę, na którą pozycjonujemy sklep. Oczywiście w internecie jest wiele e-sklepów, które używają słów kluczowych w domenie. O ile jest to zaplanowana i spójna z innymi działaniami strategia, takie rozwiązanie może być jak najbardziej korzystne.

Optymalizacja sklepu internetowego

Po dokonaniu wszelkich formalności związanych z rejestracją firmy, podatkiem VAT, regulaminem sklepu oraz kontem firmowym należy dokonać odpowiedniej optymalizacji strony sklepu internetowego. 

  • certyfikat bezpieczeństwa SSL
  • różnego rodzaju płatności (pay-by-link, BLIK, płatności odroczone)
  • witryna w RWD (Responsive Web Design), dostosowaną do różnych urządzeń
  • szybka i wygodna dostawa
  • sprzedaż w marketplace’ach
  • cykliczne zniżki i promocje

Korzyści wynikające z pozycjonowania to przede wszystkim możliwość wyjścia naprzeciw oczekiwaniom odbiorców. Potencjalni klienci wpisują do wyszukiwarki interesujące ich frazy, a na docelową stronę trafiają właśnie dzięki jej odpowiednio wysokiej pozycji. Pozycjonowanie pozwala na zwiększenie rozpoznawalności firmy, a także zdobycie przewagi nad konkurentami z branży. Minusem pozycjonowania jest czasochłonność tego procesu. 

Styl i forma sklepu internetowego a charakter sprzedawanych produktów/usług

Strona internetowa powinna być spójna z oferowanymi produktami lub usługami, aby klient łatwo potrafił się na niej odnaleźć (znaleźć to, po co przyszedł – produkt, który chce nabyć). Ponieważ dobrze zaprezentowany produkt to sprzedany towar. Klient podejmuje często decyzje zakupowe na podstawie emocji i uczuć, które przyniesie mu zakupiony towar. Dlatego fundamentem jest odpowiednio przedstawiony towar (dobrej jakości) oraz zaprezentowane, wynikające z kupna, korzyści.

Osoby kupujące w internecie zwracają uwagę na odpowiednią ofertą, więc istotne są parametry techniczne towaru, konkurencyjna cena i rabaty, dodatkowo – warunki dostawy. Istotne jest udzielenie klientowi wyczerpujących informacji o produkcie. Karta towaru przedstawia produkt i warunki zakupu. Karta produktu wplata się w witrynę sklepu obok stałych elementów nawigacyjnych i funkcjonalnych, takich jak grupy towarowe (kategorie produktów), moduł wyszukiwania, moduł „Twój koszyk”, przycisk „Do koszyka” i „Do poczekalni” czy dodatkowe boksy informacyjne.

Na karcie towaru powinno się zamieścić odpowiednie zdjęcie, nazwę, opis, parametry techniczne, opinie innych użytkowników lub autorytetów. Nie wolno zapomnieć o informacjach, czy dany produkt jest dostępny i jak odbędzie się dostawa. Można zawrzeć na samym dole strony internetowej listę towarów powiązanych – produkty podobne lub najchętniej kupowane przez klientów.

Podążaj za trendem, czyli przyszłość e-commerce:

  • artificial Intelligence (AI),
  • marketplace,
  • reklama,
  • aplikacje i płatności mobilne,
  • bezpieczeństwo (obszar IT),
  • internet of things,
  • social commerce.
chevron-down
Copy link