Karta za 0 zł? W ten sposób często banki próbują przyciągnąć nowych klientów. Czy jednak rzeczywiście obsługa karty nic nas nie kosztuje? UOKiK wziął banki pod lupę. Kilka z nich zmieniło swoje nieuczciwe praktyki, przeciwko jednemu bankowi toczy się postępowanie.

Klienci banków skarżyli się Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów na to, że banki pobierały od nich opłaty za obsługę karty mimo tego, że dokonywali w ciągu miesiąca wymaganego minimum wartości lub ilości transakcji kartą. W związku z tymi skargami UOKiK zainteresował się 18 bankami. Zastrzeżenia urzędu wzbudziło aż 13 z nich!

Nierzetelne informacje udzielane przez bank

Urząd zakwestionował następujące działania banków:

  • reklamy, które informowały o tym, że debetowe karty płatnicze były darmowe, jeżeli konsument wykonał w danym okresie rozliczeniowym transakcje o określonej wartości lub w odpowiedniej ilości,
  • nieczytelne informacje na stronach internetowych banków,
  • model naliczania opłat za debetowe karty płatnicze.

Opłaty zależne od księgowania

Po przeanalizowaniu działań kontrolowanych banków UOKiK ustalił, że w rzeczywistości brak opłat zależny był od zaksięgowania konkretnego zakupu przez bank. - Zaksięgowanie transakcji nie jest tożsame z jej wykonaniem, co więcej konsument nie ma żadnego wpływu na termin, w jakim operacja zostanie zaksięgowana. W efekcie, gdy konsument zapłacił za zakupy kartą pod koniec miesiąca, był rozliczany z początkiem kolejnego. Tym samym musiał płacić za obsługę karty - powiedział Marek Niechciał, prezes Urzędu Konkurencji i Konsumentów. Innymi słowy, konsument mógł być obciążony za obsługę karty płatniczej, jeśli bank nie zdążył zaksięgować transakcji w okresie rozliczeniowym, w którym została ona dokonana. Klient musiał więc uiszczać opłatę za obsługę karty mimo tego, że ze swojej strony wykonał wszystkie czynności, które miały go od tej opłaty zwolnić.

Banku pod lupą

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez UOKiK, pięć banków nie wzbudziło wątpliwości kontrolerów: BGŻ, BPH, Deutsche Bank, Idea Bank oraz Pekao.

Sześć banków dobrowolnie zmieniło praktyki w wyniku tzw. wezwań miękkich UOKiK, czyli bez wszczynania postępowania przeciwko podmiotom: BZ WBK, EuroBank, Getin Noble Bank, ING Bank Śląski, Millennium Bank, Plus Bank.

Urząd wydał sześć decyzji wobec: mBank, BOŚ Bank, Bank Pocztowy, Credit Agricole, PKO BP, T-Mobile Usługi Bankowe. Powyższe banki zobowiązały się do oddania konsumentom opłat za kartę i zmianę modeli naliczania transakcji.

W toku jest postępowanie przeciwko Alior Bank.