Fundacja rodzinna: budowanie dziedzictwa na przyszłość – zgłęb temat w naszych artykułach!

Przejdź do artykułu

Jak zwrócić nietrafiony prezent?

Spis treści
rozwiń spis treści

Święta, święta… i po świętach. Czas rodziny i rodzinnych sprzeczek, czas wielkiego smakowania wielu potraw i czas składania przysiąg, że „od Nowego Roku będzie już tylko dieta i siłownia”, czas dawania i otrzymywania prezentów, czas pozytywnych wrażeń z nimi związanych i niestety też tych niemiłych zaskoczeń kiedy okażą się nietrafione. Tych, którzy trafili tutaj kierując się tytułem zapewne interesuje ten ostatni fakt – prezent, którego nie chcesz.


Jak się zachować, gdy otrzymamy nietrafiony prezent? Czy powiedzieć od razu, że niestety nie przypadł nam do gustu, czy zrobić dobrą minę do złej gry, by nie zranić czyichś uczuć?

Na szczęście my na te pytania nie musimy odpowiadać. Z jednym problemem możemy jednak Ci pomóc.


Ogólnie znaną wiedzą jest, że masz możliwość zwrotu towaru w terminie 14 dni. Warto jednak zwrócić uwagę na wyjątki od tej reguły oraz inne szczegóły mające wpływ na pozytywne rozpatrzenie reklamacji produktu, który nie spełnia Twoich oczekiwań.

Wspomniane uprawnienie do zwrotu nietrafionego prezentu, a dokładniej „zwrotu towaru”, gwarantuje ustawa o prawach konsumenta. Oczywiście nie chodzi o zwrot do Darczyńcy, a bezpośrednio do miejsca skąd owy Darczyńca go zakupił. Pamiętaj jednak, że zwrotu możemy dokonać jedynie wtedy, kiedy prezent został zakupiony od przedsiębiorcy. Jeżeli sam jesteś przedsiębiorcą również być uznany za ww. konsumenta i zwrócić nietrafiony prezent, jeżeli jest on niezwiązany z Twoją działalnością (np. właściciel hurtowni kosmetycznej pozyskujący produkty z gamy spożywczej). W praktyce więc prezenty może zwrócić każdy. Jest jednak kilka „ale”…

Zwrot towaru w sklepie stacjonarnym

Jeżeli zwracasz nieodpowiadający Ci towar, który Twój Darczyńca zakupił w sklepie stacjonarnym (fizyczny budynek, w którym konsument robi zakupy np. sklep odzieżowy) musisz liczyć się z tym, że sprzedawca nie przyjmie towaru. Dzieje się tak, ponieważ w polskim prawie zwrot towaru do ww. sklepu może nastąpić jedynie w sytuacji, kiedy jest on wadliwy lub gdy regulamin sklepu przewiduje inaczej. W tym drugim przypadku często spotyka się określenie terminu i warunków przyjęcia produktu do sklepu (np. 3-dniowy termin zwrotu przy jednoczesnym wymaganiu posiadania paragonu). Jeżeli zaś chodzi o przedmiot wadliwy, konsumentowi przysługuje reklamacja na zasadzie rękojmi.

Ważne! Przyjęcie niewadliwego towaru przez przedsiębiorcę jest wynikiem jego decyzji. Warto przed zakupem szczegółowo zapoznać się z regulaminem sklepu. Przedsiębiorcy argumentują taki stan rzeczy tym, że konsument ma możliwość obejrzenia produktu, zanim dokona transakcji.

Czym jest rękojmia?

Rękojmia (razem z gwarancją) jest rodzajem reklamacji konsumenckiej, dzięki któremu możesz domagać się odpowiedzialności od sprzedawcy (przedsiębiorcy). Odpowiedzialność ta pojawia się w związku z wadą fizyczną lub prawną zakupionego produktu. Pismo reklamacyjne należy kierować bezpośrednio do przedsiębiorcy, którego dane możesz znaleźć m. in. na paragonie otrzymywanym wraz z zakupem. Jest to sposób reklamacji, który nie może być potraktowany „obojętnie” przez sprzedawcę. Jego obowiązkiem jest przyjęcie reklamacji. Warunkiem jest ujawnienie ww. wady produktu.

Zwrot towaru zakupionego na odległość

Za pojęciem zakupów „na odległość” kryje się nie tylko pozyskanie jakiegoś dobra przez internet. Dotyczy to również umów telefonicznych oraz kupna towaru poza lokalem przedsiębiorstwa (np. w trakcie pokazu objazdowego). Produkt zakupiony na odległość „automatycznie” gwarantuje Ci możliwość odstąpienia od umowy (w dowolnej formie, np. pisemnej) w ciągu 14 dni od momentu jej zawarcia lub taki sam termin w momencie fizycznego otrzymania zamówionego produktu, który został wcześniej wysłany konsumentowi.

W momencie wady produktu zaleca się, tak samo jak przy zakupach w sklepie stacjonarnym, działać na zasadach rękojmi. Jest to o tyle korzystne, że w przypadku udowodnienia uszczerbku produktu przysługuje konsumentowi pełne pokrycie poniesionych kosztów.

Przedłużenie terminu odstąpienia od umowy

Istnieją dwa wyjątki, w których prawo odstąpienia od umowy może przekroczyć 14-dniowy termin zwrotu. W pierwszym przypadku, jeżeli konsument nie otrzymał informacji o tym prawie. Posiada on wtedy 12-to miesięczny termin odstąpienia, liczony od dnia zawarcia umowy, lub otrzymania towaru. Pamiętaj jednak, że informacja może być zawarta w regulaminie sklepu, z którym masz możliwość się zapoznać. Nie musi to być werbalne ogłoszenie przed dokonanym zakupem. Drugi przypadek przysługuje, jeżeli konsument otrzymał ww. informacje w dniu późniejszym niż ten, w którym zawarł on umowę. W takiej sytuacji termin 14-dniowy liczy się od dnia uzyskania wiedzy o możliwości odstąpienia.

Szukasz pracy w branży prawniczej?
Sprawdź na Law.Career