Adidas i "trzy paski" - niemiecka firma traci wyłączność

26 czerwca 2019
/

Liczą się buty. Bardziej niż żywność, broń czy wojskowa strategia. (...) buty piszą historię.

Ann Marie MacDonald – Zapach cedru


Na świecie istnieje wiele rozpoznawalnych znaków firmowych. Dotychczas jednym z nich były również "trzy paski" Adidasa. Niemiecka firma straciła jednak prawo do ich wyłącznego korzystania na terenie Unii Europejskiej. Zdaniem Sądu UE charakterystyczny znak towarowy marki nie jest jednoznacznie identyfikowany przez konsumentów Starego Kontynentu.

Adidas i 5 lat procesów

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w Luksemburgu orzekł, że równoległe trzy paski nie będą chronione jako unijny znak towarowy. Zdaniem sędziów nie jest on wzorem, który składa się z szeregu regularnie powtarzających się elementów, a jedynie zwykłym znakiem graficznym. Adidas nie udowodnił, że "trzy paski" są bezpośrednio związane z ich produktami i stanowią część charakterystyczną marki.

Sprawa rozpoczęła się w 2014 roku. Wtedy to EUIPO - Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej zarejestrował znak towarowy, na który składały się trzy paski, które:

  • miały identyczną szerokość;
  • były oddalone od siebie w równej odległości;
  • mogły znajdować się na odzieży, butach i nakryciach głowy;
  • mogły przebiegać w dowolnym kierunku.

W 2016 roku, czyli 2 lata po zgłoszeniu wniosku, do EUIPO zgłosiła się pewna belgijska firma z żądaniem o unieważnienie prawa do tego znaku towarowego. Zdaniem Shoe Branding Europe BVBA "trzy paski" nie charakteryzują jedynie niemieckiej marką i nie stanowią jej charakterystycznego oznaczenia produktów. Ten sam sąd, który uznał znak towarowy Adidasa za chroniony przychylił się do wniosku belgijskiej firmy i unieważnił decyzję z 2014 roku.

Niemiecka firma złożyła odwołanie. Nie udało się jej  jednak udowodnić, że trzy paski kojarzą się jedynie z jej marką i są rozpoznawalne na terenie całej Unii Europejskiej.

Trzy paski - niekonwencjonalny znak towarowy

Dotychczas "trzy paski" Adidasa należały do chronionych, niekonwencjonalnych znaków towarowych, a dokładniej - znaków pozycyjnych. Chodzi o oznaczenia związane ze szczególnym umiejscowieniem na konkretnym produkcie. Przez wzgląd na swoją naturę nie posiadają one samodzielnej zdolności odróżniającej. Taki znak towarowy staje się chroniony dopiero po zarejestrowaniu rysunku, który wskazuje jego położenie względem towaru.

Przykład: Dotychczas "trzy paski" należące do firmy Adidas umiejscowione na bucie EUIPO zabezpieczało pod nr EUTM-003517646.