Meaningful Brands 2019. Jakim markom ufamy?

Informacji szukamy w Google, kupujemy kremy Nivea, zakupy robimy na Allegro, a wideoklipy oglądamy na YouTube – czyli najnowsze wyniki badania Meaningful Brands 2019.

Badanie Meaningful Brands

Meaningful Brands to badanie realizowane od 2008 roku. Przeprowadzane przez grupę Havas badanie jest pierwszym globalnym przedsięwzięciem tego typu. Zrealizowano je aż w 31 krajach. Ma ono na celu sprawdzenie zaufania i zadowolenia konsumentów z wybieranych firm. Pomiar odbywa się poprzez analizę jakości życia i poziomu szczęścia, w oparciu o to, co dana marka ma do zaoferowania swoim odbiorcom.

Badanie uwzględnia większość aspektów naszego życia, w tym wpływ marek (ich reklam i produktów) na dobro wspólne, ich udział w życiu lokalnym oraz oddziaływanie na nasze samopoczucie (poziom, w jaki promują zdrowy tryb życia, poczucie własnej wartości, relacje rodzinne, dążenie do osiągnięcia szczęścia itp.). Nie opiera się ono jednak jedynie na czynnikach abstrakcyjnych. Ważną rolę pełni także ujęcie rynkowe, czyli dostępność, jakość i cena danego produktu.

Zaufanie do technologii

Globalnie pierwsza dziesiątka rankingu wygląda następująco:

  1. Google;
  2. PayPal;
  3. Mercedes-Benz;
  4. WhatsApp;
  5. YouTube;
  6. Johnson&Johnson;
  7. Gilette;
  8. BMW;
  9. Microsoft;
  10. Danone.

Można zatem zaobserwować pewną tendencję. Globalnie najbardziej ufamy technologiom. Wskazuje na to fakt, że aż 7 z 10 wymienionych wyżej firm swoje produkty tworzy w oparciu o najnowsze innowacje w wybranych dziedzinach. Dowodem na to twierdzenie może być nowa, wypuszczona w 2018 roku, generacja flagowego modelu ciężarowego Mercedes-Benz o nazwie Actros. Wzbogacono ją o nowe odsłony systemów Active Drive Assist oraz Active Brake Assist. Dzięki tym systemom pojazd sam przyspiesza i hamuje, a nawet skręca, dodatkowo pilnując trzymania się swojego pasa i zachowywania odpowiedniej odległości od innych pojazdów. Zastosowanie takiej technologii pozwala znacznie zwiększyć bezpieczeństwo na drogach. Wybieranie firm wdrażających podobne rozwiązania pokazuje, że jako konsumenci łakniemy nowych środków ułatwiających życie. Ufamy przy tym przedsiębiorstwom, które ich poszukują.

Co cenią sobie Polacy?

W Polsce w top 10 najbardziej „meaningful” są: Google, Nivea, Allegro, YouTube, Rossmann, Tymbark, Biedronka, Audi, Samsung i Łaciate. Tutaj mamy do czynienia z dwoma markami, które możemy znaleźć na półkach sklepowych. Są też obecne dwa sklepy, o czym nie było mowy w ujęciu globalnym rankingu Meaningful Brands 2019.

Polacy cenią sobie marki łatwo dostępne (Biedronkę i Rossmanna można spotkać prawie na każdym rogu) i stosunkowo tanie. Ufamy temu, co sprawdzone. Dowodzi tego  tak wysoka pozycja firmy Nivea. Na polskim rynku obecna jest od 1924 roku. Jej flagowy produkt natomiast, czyli krem w granatowo-białym pudełeczku, do dziś przez wielu konsumentów jest postrzegany jako środek zaradczy na każde problemy skórne. Idąc dalej tym tropem, cenimy sobie bliskość marki naszej tradycji i wrażliwości. Obrazuje to Tymbark, który w większości swoich spotów reklamowych odwołuje się do wieloletniej historii i uniwersalnych wartości (spot „Z czego powstaje Tymbark”, gdzie wprost wymieniane są czynniki takie jak „troska o to co ważne”, rodzina czy „mądrość natury”) , a w rankingu plasuje się na 7 miejscu.

Marki, które zmieniają świat

Z najnowszego rankingu Meaningful Brands 2019 grupa Havas wyciągnęła rewolucyjne wnioski. Aż 55% respondentów (54% w Polsce) swoimi wyborami odnośnie preferowanych marek wyraża własne poglądy polityczne. Jako konsumenci w większości wierzymy, że to właśnie firmy, a nie rządy czy politycy, mają największy wpływ na zmianę i kształtowanie świata wokół nas. Za społecznie odpowiedzialną politykę przedsiębiorstwa odpłacamy się naszym zaufaniem. Stajemy się coraz bardziej świadomi. Zwracamy uwagę na skład wybieranych produktów, preferując te posiadające oznaczenia BIO i Vegan Friendly. Dodatkowo rośnie nasza wiedza na temat ruchów Fair Trade i ekologii.

Bycie „meaningful brand” jest opłacalne

Ranking Meaningful Brand 2019 niesie ze sobą więcej niż tylko sprawozdanie z poziomu zaufania i zadowolenia konsumentów względem firm. Zajęcie miejsca w top 30 (spośród 1800 biorących udział w badaniu) cenionych marek symbolizuje prestiż i wyróżnienie. Według statystyk dostępnych na www.meaningful-brands.com znalezienie się w rankingu zwiększa wartość ekonomiczną przedsiębiorstwa aż o 134%, biorąc pod uwagę notowania na giełdzie.

Dodatkowo aż 77% konsumentów wybiera marki, które popierają ich wartości. Przekłada się to na większe zyski firm obecnych na liście. Usytuowanie przedsiębiorstwa w rankingu ma ponadto wpływ na jego wskaźnik KPI (Key Performance Indicators; kluczowy wskaźnik efektywności). Każde 10% wzrostu wskaźnika Meaningful Brand Index zwiększa potencjał nabywczy i chęć ponownego zakupu o 6%. W skali globalnej znacząco zwiększa to zatem dochody firmy.