Czy Daft Punk i The Weeknd uprowadzili „Starboy’a”?

Nie, w tym artykule nie chodzi o popełnienie przez słynny The Weeknd oraz elektroniczny duet Daft Punk ze Stanów Zjednoczonych przestępstwa uprowadzenia lub zatrzymania małoletniego albo osoby nieporadnej, o którym mowa w przepisie art. 211 kodeksu karnego. Mowa będzie o skopiowaniu motywu piosenki, aby stworzyć swój hit.

Amerykańska autorka i piosenkarka o somalijskich korzeniach, Yasminah, która wystąpiła z pozwem do US District Court w Nowym Jorku 18 września bieżącego rogu, żąda od wykonawców „Starboy’a” aż 5 milionów dolarów amerykańskich. Właśnie tyle wynosi wartość przedmiotu sporu. Yasminah oskarża The Weeknd i Daft Punk o plagiat. Zdaniem powódki, zespoły skopiowały jedną z piosenek jej autorstwa, a mianowicie – „Jewel of My Life”.

Historia zaczęła się aż 8 lat temu, w 2009 roku, kiedy to Yasminah wydała swoją piosenkę „Jewel of My Life”. Niestety szeroka publiczność nie uznała jej za hit. Utwór stał się natomiast bardzo popularny wśród wschodnioafrykańskiej diaspory.

Właśnie wtedy z motywem tak popularnej w diasporze „Jewel of My Life” miał okazję się zapoznać (by w przyszłości skopiować) The Weeknd. Wprawdzie The Weeknd jest z pochodzenia Kanadyjczykiem, ale rodzice wokalisty pochodzą z Etiopii i emigrowali do Kanady w latach 80tych. A zatem i sam piosenkarz miał dostęp do utworu Yasminah za pośrednictwem diaspory w Kanadzie i Stanach Zjednoczonych.

„Starboy” to kopia „Jewel of My Life”?

Później, zdaniem powódki, po 7 latach milczenia, The Weeknd zrobił drugi podstępny krok w tej historii. Działając wspólnie i w porozumieniu ze wspólnikiem Daft Punkiem, porwał „Gwiezdnego Chłopca” (tj. wydał w 2016 hit „Starboy”). Zdaniem Yasminah, „Starboy” zawiera w sobie ważne elementy jej utworu, skopiowane ilościowo i jakościowo. Jako dowód autorka podaje, między innymi, artykuł w Buzzfeed, filmiki na YouTube i tweety, w których publiczność uznaje, że „Starboy” jest kopią „Jewel of My Life”. Jak wskazuje sama Yasminah: „Chociaż powyższe artykuły nie zawierają wiele na temat analizy prawnej, jasno wskazują, że rozsądni świeccy słuchacze w opinii publicznej uznali przedmiotowy materiał za zasadniczo podobny.”

Już w 2017 roku producenci płyt autorki żądali od The Weeknd i Daft Punk odszkodowania za naruszenie praw autorskich. Strony nawet doszły do ugody, ale Yasminah twierdzi, że nie dostała od wykonawców żadnych pieniędzy. Właśnie ta okoliczność stała się powodem ponownego wystąpienia na drogę sądową.