Fundacja rodzinna: budowanie dziedzictwa na przyszłość – zgłęb temat w naszych artykułach!

Przejdź do artykułu

Kiedy następuje nieskuteczne dostarczenie przesyłki?

Spis treści
rozwiń spis treści

Dowód doręczenia przesyłki musi jasno określać dwukrotność awizowania. Gdy ten obowiązek nie zostanie spełniony, można mówić o pojęciu nieskuteczności. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach określił brak możliwości roszczenia w stosunku do osoby, która nie została należycie poinformowana przez Urząd Kontroli Skarbowej.

Zdaniem WSA (I SA/Ke 360/17) w celu uznania doręczenia dokonywanego w trybie awizowym dokumentów właściwych sprawie podatkowej powinny być spełnione wszelkie przesłanki zawarte w art. 150 (Ordynacja podatkowa). Jest to m.in. wymóg dwukrotnego pozostawienia (w odpowiednim odstępie czasowym) zawiadomienia o tym, że pismo znajduje się w placówce pocztowej.

Odpowiednie awizowanie przesyłki

Wskazówką dla organu podatkowego, który jest nadawcą, będzie prawidłowa adnotacja o awizowaniu przesyłki. Nie może tam zabraknąć podpisu doręczyciela, daty i pieczęci. Brak prawidłowego dostarczenia przesyłki powoduje, że decyzja nie została wprowadzona do obiegu prawnego. W tym wypadku mamy do czynienia z decyzją należącą do Urzędu Kontroli Skarbowej.

W myśl ustawy Prawo pocztowe

Zdaniem WSA, który opiera swoją decyzję również o analizę ustawy Prawo pocztowe: nadanie przesyłki rejestrowanej lub przekazu pocztowego wydane przez placówkę operatora wyznaczonego ma moc dokumentu urzędowego. Niepoprawne sporządzenie dokumentu potwierdzającego dostarczenie decyzji jest nieskuteczne.

Szukasz pracy w branży prawniczej?
Sprawdź na Law.Career