Ozdoby świąteczne w biurze kosztem uzyskania przychodu

11 grudnia 2018
/

Przygotowania do świąt czas zacząć. Wiele firm zdecyduje się z pewnością na zakup ozdób świątecznych. Choinki, bombki oraz inne dekoracje, które pozwolą nam poczuć  świąteczny klimat. Jak się okazuje, wydatki poniesione w związku z nabyciem owych ozdób mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.

Poruszana kwestia może wzbudzać pewne wątpliwości. Organ podatkowy, w postaci Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, w drodze interpretacji nr IBPBI/1/415-39/14/ESZ zwrócił uwagę, iż kosztem uzyskania przychodu NIE mogą być wydatki poniesione w związku z inwestycjami na reprezentacje firmy.  Zwłaszcza odnosi się to do usług gastronomicznych, zakupu żywności, napojów, czy też alkoholu.

W prawie podatkowym brakuje jednak definicji pojęcia "reprezentacja". Nie oznacza to oczywiście, że każdy posiada uprawnienie do dowolnej interpretacji tego pojęcia. Jak podaje portal www.prawo.pl : Za wydatki na reprezentację należy bez wątpienia uznać te koszty, których wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy (czy działalności).

Co przemawia za możliwością zaliczenia ozdób do kosztów podatkowych?

Warto zauważyć, że koszty poniesione na wystrój biura nie zostały wyłączone z kosztów uzyskania przychodu przez ustawodawcę. Nie wchodzą one również w ramy pojęcia reprezentacji. Zdaniem organów podatkowych, ozdoby świąteczne można zaliczyć do wyposażenia lokalu, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza. Koszty poniesione właśnie na wyposażenie mogą natomiast stanowić koszty uzyskania przychodu. Może to jednak nastąpić jedynie w zakresie, w jakim można to uzasadnić charakterem danej działalności gospodarczej, przy odpowiednim udokumentowaniu.

Nie wolno przesadzić z ozdobami

Należy pamiętać, że istotna jest ilość oraz jakość ozdób świątecznych. Dekoracje mogą być mniej lub bardziej ekskluzywne czy wystawne. Nie w każdym przypadku będzie można je zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Ozdoby świąteczne nie mogą przekraczać norm przyjętych w danej branży. Nie powinny one również w przesadny sposób poprawiać wizerunku firmy pod względem estetyki.