Koniec kłopotów z podpisywaniem sprawozdań finansowych

„Podpisywarka” to nowa usługa Ministerstwa Cyfryzacji. Resort uruchomił ją na portalu gov.pl. To narzędzie umożliwi obywatelom i przedsiębiorcom elektroniczne podpisywanie dokumentów, w tym sprawozdań finansowych.

Klikając w okienko „podpisz dokument”, system przeniesie nas do usługi, która umożliwi nam:
  • podpisanie dokumentu,
  • sprawdzenie, czy podpisy złożone pod dokumentem są prawidłowe,
  • przeczytanie dokumentu przed jego podpisaniem.

Wystarczy profil zaufany

Jak powiedział Karol Manys z biura prasowego Ministerstwa Cyfryzacji dla portalu prawo.pl: wszyscy, którzy tylko mają profil zaufany, mogą korzystać z „podpisywarki” i podpisywać w ten sposób nie tylko sprawozdania finansowe, ale także inne dokumenty.

Usługa ta bez wątpienia ułatwi działalność podmiotom mającym wieloosobowe reprezentacje. Należy pamiętać o tym, że sprawozdanie finansowe muszą podpisać wszyscy członkowie zarządu. Dzięki „podpisywarce” podpisywanie sprawozdań finansowych będzie łatwiejsze np. dla stowarzyszeń, fundacji czy spółdzielni mieszkaniowych.

O tym, jak założyć profil zaufany, już pisaliśmy na naszym portalu. Dla przypomnienia, taką usługę oferują miedzy innymi niektóre banki. Ponadto istnieje możliwość skorzystania z tak zwanych punktów potwierdzających. Dodatkowe informacje można znaleźć na portalu pz.gov.pl.

Koniec problemów ze sprawozdaniami finansowymi?

Obowiązek elektronicznego podpisywania sprawozdań finansowych wynika z art. 45 ust. 1g ustawy o rachunkowości. Zgodnie z tym przepisem podmioty wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego sporządzają sprawozdanie w strukturze logicznej i w określonym schemacie, podobnym do plików JPK.

Problemy z tym obowiązkiem sygnalizowało wiele organizacji. Między innymi Związek Rzemiosła Polskiego wskazywał ministrowi finansów istnienie komplikacji z tym związanych. Zasugerował również wprowadzenie uproszczeń dla najmniejszych przedsiębiorców. Mieliby oni składać sprawozdania finansowe na starych zasadach. Związek Rzemiosła Polskiego zaproponował ponadto wydłużenie okresu na wprowadzenie obowiązkowego składania sprawozdań finansowych w wersji elektronicznej o co najmniej rok albo nawet dłużej.