Ponad 1,3 mld zł dotacji UE na budowę autostrady A2 i drogi S6

21 listopada 2018
/

We wtorek 20 listopada Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisały umowy o dofinansowanie do budowy drogi ekspresowej S6 i autostrady A2. Środki na te inwestycje będą pochodziły z Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Ponad 1,3 mld zł dotacji z Unii

Dotacje obejmują dwa projekty. Pierwszy z nich obejmuje budowę nowego odcinka drogi ekspresowej S6. Inwestycja ta obejmuje odcinek Bożepole Wielkie-początek Obwodnicy Trójmiasta, czyli tzw. "Trasę Kaszubską". Drugi projekt to odcinek autostrady A2 pomiędzy Warszawą i Mińskiem Mazowieckim. Ten odcinek jest fragmentem międzynarodowej drogi E30, która biegnie z miasta Cork (Irlandia) do Omska (Rosja). W rezultacie dofinansowanie z Unii Europejskiej wyniesie ponad 1,3 mld zł.

Droga ekspresowa S6

Na budowę odcinka drogi ekspresowej S6 z Trójmiasta w kierunku Słupska ze środków Unii Europejskiej trafi 984 mln zł. Projekt obejmuje budowę około 41 km drogi. Całość inwestycji wyniesie niemal 1,16 mld zł. Oprócz tego jak podaje resort inwestycji i rozwoju. - "Pozytywną zmianę odczują zwłaszcza mieszkańcy Wejherowa, Redy czy Rumii. W okolicy będzie bezpieczniej, turystom łatwiej, wygodniej i szybciej będzie osiągnąć swój wakacyjny cel." Planuje się zakończenie inwestycji w październiku 2021 roku i inwestycja została podzielona na trzy odcinki:

  1. Bożepole Wielkie (z węzłem) – w. Luzino (z węzłem) - realizuje Porr.
  2. w. Luzino (bez węzła) – w. Szemud (z węzłem) - realizuje Budimex.
  3. w. Szemud (bez węzła) – w. Gdynia Wielki Kack (z węzłem) - Polaqua.

Autostrada A2

Dofinansowanie na rozbudowę autostrady A2 pomiędzy Warszawą i Mińskiem Mazowieckim ze środków UE wyniesie 329 mln zł. Całość inwestycji jest warta 815 mln zł. Na nowym odcinku liczącym 15 km powstaną również wiadukty, kładki i przejścia dla zwierząt. "Wykonawca wybuduje też jeden węzeł (węzeł Konik), który pomoże bezpiecznie rozprowadzić ruch po lokalnej sieci dróg." - informuje MIiR. Planuje się zakończenie inwestycji na czerwiec 2020 roku oraz inwestycja została podzielona na dwa odcinki:

  1. węzeł Lubelska (bez węzła) - węzeł Konik (z węzłem) o długości około 5,6 km - realizuje Polaqua.
  2. węzeł Konik (bez węzła) - początek istniejącej autostradowej obwodnicy Mińska Mazowieckiego o długości ponad 9 km - realizuje Polaqua.

Podpisane umowy są kolejno 47. i 48. umową o dofinansowanie z Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. W rezultacie, jak powiedział minister inwestycji i rozwoju - "Podpisując dzisiaj te dwie umowy, drogowa dyrekcja wykorzystała już prawie trzy czwarte pieniędzy przeznaczonych na jej inwestycje". Jerzy Kwieciński dodał również - "Dofinansowanie unijne z POIiŚ na najważniejsze projekty drogowe to już ponad 30,1 miliarda złotych".