A kto tutaj zajmuje się modą? 

19 lutego 2019
/

Jesteś młodym przedsiębiorcą, którego marka staje się rozpoznawalna. Na Instagramie kotłują się dziesiątki polubień. Jako właściciel dużego domu mody musisz mierzyć się z różnymi problemami. Właśnie ktoś oskarżył Cię o skopiowanie wzoru jego kolekcji, trzeba zareagować.

Tego typu problemy rozwiązują kancelarie zajmujące się prawem mody. Niestety ilość kancelarii, które w swojej ofercie mają wyszczególnione prawo mody jest zatrważająco mała. Dzieję się tak, ponieważ ta gałąź prawa należy do najmłodszych na świecie. Pierwsze kursy zostały utworzone w 2006 r. w Nowym Jorku. Pierwsza praca magisterska na ten temat powstała natomiast w 2000 r.

Prawo mody w polskich realiach

Spoglądając na zachód, dynamika rozwoju tego kierunku prawa jest niesamowita. Obecnie do dyspozycji przedsiębiorców są: kursy, blogi, artykuły i bogaty zasób kancelarii, które specjalizują się w tym właśnie temacie. U nas jednak sprawa wygląda dość ubogo. Istnieje kilka powodów, które się do tego przyczyniają. Siedząc w sali pełnej ambitnych ludzi, aspirujących do zdobywania biznesowych szczytów, wyjawienie swoich planów: “Ja to bym chciał/a się zajmować modą” jest jak strzał w stopę. W głowach prawników rysuje się obraz sukienek, butów i dodatków, zamiast właściwych problemów tak dużego działu gospodarki jaką jest moda.

Opierając się na własnych doświadczeniach, nie chcę być oskarżona o generalizację, w związku z tym poszukałam, poczytałam i popytałam ekspertów w tej dziedzinie. Specjaliści są zdania, że problem ten istnieje. Wystarczy podać przykład dotyczący najsłynniejszej sprawy ubiegłego roku. Sprawa W. Kruk kontra Pica Pica, której przedmiotem była kradzież własności intelektualnej w postaci nazwy i konceptu marki, zawiera w sobie setki tysięcy złotych. O jeszcze większych sumach możemy mówić w kontekście międzynarodowym. Ogromny dom mody Balenciaga w ostatnim czasie pozwolił sobie na stworzenie breloków do kluczy znacząco przypominających odświeżacze powietrza znanej niemieckiej marki Wunder – Baum. Zważając na popularność i kapitał obu tych firm, toczy się sprawa o wielkie sumy.

Pomoc prawna na wagę złota

Bagatelizowanie tematu to tylko jeden z powodów słabego usytuowania prawa mody na polskim rynku prawniczym. Kolejnym wyraźnie wybijającym się jest brak świadomości właścicieli firm, czy, i jak, zapewnić swojemu przedsiębiorstwu odpowiednią opiekę prawniczą. Młodzi, kreatywni ludzie, którzy tworzą ubrania, dodatki i wiele innych przedmiotów mieszczących się w pojęciu „moda” nie zdają sobie sprawy, na którym etapie działalności prawo może im pomóc ochronić ich interes.

Wzory, metkowanie, założenie własnej strony internetowej, wprowadzenie do sprzedaży, a także dystrybucja i dostawa - każdy z tych etapów zawiera w sobie szereg problemów prawnych. Odpowiednia osoba  poprowadzi markę bezpiecznie i z dbałością o jak najlepszy interes właściciela. W taki sposób o wiele łatwiej jest odnieść sukces w świecie mody. Często dochodzi do sytuacji, w której właściciele zwracają się po poradę prawnicza już po otrzymaniu oskarżenia od innej firmy. Oskarżenia te zwykle dotyczą kradzieży wzoru, znaku towarowego, konceptu firmy, wyglądu strony internetowej, tożsamości marki. Niejednokrotnie prowadzi to bankructwa przedsiębiorstwa w wyniku kosztownej i długiej drogi procesowej.

Moda na prawnika

Nasuwa się pytanie: kto zajmuję się tym teraz. Takie sprawy prowadzą eksperci w szeroko rozumianej ochronie własności intelektualnej. Mimo iż nie sposób kwestionować ich wiedzy w tym temacie, moda jest działem gospodarki, którego potęga opiera się na odpowiednim rozeznaniu i zrozumieniu. Prawnik, który chcę oferować usługi na najwyższym poziomie, musi posiadać wiedzę prawniczą jak i dobrze orientować się w świecie mody. Wyczucie odpowiedniego czasu na podjęcie prawnych decyzji może pozwolić marce na wyprzedzenie konkurencji. To właśnie konkurencja jest w tym środowisku siłą napędową rozwoju. Aktualnie mamy szereg kancelarii zajmujących się obsługą banków, organizacji publicznych, firm działających na rynku nieruchomości i wiele innych. Niezmiernie ważne dla naszej gospodarki jest, aby dołączyły do nich kancelarie zajmujące się prawem mody.

Strefa kreatywna w Polsce przeżywa swój rozkwit. Polscy twórcy są doceniani na zagranicznych festiwalach, targach i pokazach. Coraz więcej marek modowych i projektantów ma swoje butiki w różnych państwa europejskich. Znajdują oni swoje miejsce na międzynarodowych platformach sprzedażowych. Wystarczy spojrzeć na markę Reserved, Chylak, MISBHV, Magdę Burtym. Prawidłowa i profesjonalna obsługa prawnicza pozwoli im, jak i każdemu aspirującemu twórcy, stworzyć firmę o ogromnych zasięgach i kapitale.

Obserwuje się dobrą tendencję do tworzenia kursów internetowych, jak i zdalnych, przybliżających zagadnienia prawno-modowe. Niezwykle istotny jest wzrost świadomości branży kreatywnej dotyczący zagrożeń i możliwości prawnych. To pozwoli na umocnienie się pozycji polskiej mody na świecie.