Zmiana zasad sprzedaży usług ubezpieczeniowych od 1 października
Ustawa o dystrybucji ubezpieczeń weszła w życie 1 października 2018 roku. Ustawa jest wdrożeniem dyrektywy unijnej Insurance Distribution Directive. Celem zmiany jest ochrona klientów instytucji ubezpieczeniowych. Według nowej ustawy świadczenie usług ubezpieczeniowych poprzedzone musi być zbadaniem potrzeb klientów, a produkt ubezpieczeniowy będzie musiał być prezentowany w sposób jasny i klarowny.
Obowiązki dystrybutorów ubezpieczeniowych
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy zanim umowa ubezpieczenia zostanie zawarta, dystrybutor powinien określić potrzeby oraz wymagania klienta. Ma to zrobić opierając się o uzyskane przez niego informacje. Należy zaznaczyć, że dystrybutorem jest agent działający w imieniu zakładu ubezpieczeń oraz broker, którego nie łączy umowa z ubezpieczycielem, szukający dla klienta odpowiedniego produktu ubezpieczeniowego. W nowych przepisach znajduje się również pracownik zakładu ubezpieczeniowego, który sprzedaje usługi ubezpieczeniowe. Z tego wynika, że oprócz towarzystw ubezpieczeniowych do zmian przygotowani być muszą agenci.
Informacje, na które warto zwrócić uwagę
Zdaniem Rzecznika Finansowego agent musi rozmawiać z klientem, aby jak najlepiej poznać jego obawy. Na podstawie tych informacji ma jak najbardziej poznać jego potrzeby i wymagania. Ponadto agent ubezpieczeniowy ma zwracać uwagę na zagrożenia, które związane są z ubezpieczeniowymi potrzebami klienta. Na bazie swojej wiedzy i doświadczenia ma przytaczać klientowi konkretne przykłady.
Według Rzecznika Finansowego ważna jest zmiana konstrukcji wniosków o zawarcie umowy. Marcin Jaworski z Biura Rzecznika Finansowego tłumaczy, że klient po wypełnieniu wniosku powinien wiedzieć, jakie są konsekwencje jego działań lub ich braku. Oznacza to, że agent powinien szczegółowo wyjaśnić zakres ochrony. Powinien również wytłumaczyć i pokazać, jakie są rozwiązania ograniczające lub niwelujące ryzyka. Agent powinien ostrzec klienta, w których sytuacjach ochrona nie będzie świadczona. Jak tłumaczy Marcin Jaworski – klient więc powinien wiedzieć, że odszkodowania za straty spowodowane włamaniem do mieszkania pozbawić może brak ważnego atestu zamka, brak drzwi antywłamaniowych, pozostawienie uchylonych okien, niewłączenie alarmu, niesprawny domofon. Analityk z Polskiej Izby Ubezpieczeń, Marcin Tarczyński zapewnia o tym, że ubezpieczyciele będą przedstawiać bezstronne informacje o danym produkcie ubezpieczeniowym. Informuje, że będą wskazywać m.in. czego nie obejmuje ubezpieczenie oraz jakie są ograniczenia ochrony.