Manipulacje na rynkach RTV i AGD - ukarany m.in Philips i ASUS

26 lipca 2018
/

Manipulacje na rynku RTV i AGD. Kilka znanych marek dopuściło się przekrętów cenowych w związku ze sprzedażą swoich produktów. Komisja Europejska we wtorek 24 lipca zdecydowała o nałożeniu kary. 111 mln euro - taką kwotę łącznie ma stracić czterech producentów zajmujących się elektroniką i AGD. Głównym oskarżeniem miało być wymuszanie na sprzedawcach online wyższych cen.

Kto zawinił?

Wszelkie ww. manipulacje zakończyły się w 2015 roku. Cały proceder miał trwać od 2011 roku. Wszystko zakończyło się, kiedy Komisja Europejska podjęła decyzję o złożeniu kilku niezapowiedzianych wizyt i skontrolowanie biur znanych marek. W dochodzeniu cień podejrzeń padł na 4 marki. Chodzi o firmę ASUS (Tajwania), Denon & Marantz i Pioneer (Japonia), a także Philips (Holandia). Ich winą było zastosowanie stałej lub minimalnej ceny sprzedaży, co w praktyce ograniczało detalistów internetowych w handlowaniu produktami i dawaniu konkurencyjnych cen.

Wszystkie przedsiębiorstwa przyznały się do winy i rozpoczęły współpracę z Komisją Europejską.

Gdzie doszło do manipulacji?

Każda z nielegalnych i przeciwnych kapitalizmowi praktyk miała miejsce na terenie Unii Europejskiej. ASUS monitorował ceny w sprzedaży detalicznej konkretnych produktów swojej marki. Sprawa dotyczyła sklepów znajdujących się w Niemczech i we Francji.

Denon & Marantz chciał kontrolować ceny na swoje produkty audio i wideo w Niemczech i Holandii. Producent z tego drugiego kraju, czyli Philips nie zgadzał się na obniżki cen produktów ze swojego działu elektronicznego (m. in. odkurzacze, kina domowe, czy suszarki do włosów) we Francji.

Najsprytniejszy okazał się Pioneer, który nie tylko monitorował ceny swoich produktów (m. in. kina domowe i produkty audio) ale również ograniczał możliwości sprzedaży. Chodzi o handel z konsumentami w takich krajach jak: Niemcy, Francja, Włochy, Wielka Brytania, Hiszpania, Portugalia, Szwecja, Finlandia, Dania, Belgia, Holandia i Norwegia.

Synergia rynków sąsiadujących

Polska Agencja Inwestycji i Handlu już wcześniej zwracała uwagę na coraz bardziej powszechne zjawisko integracji dużych przedsiębiorców. Synergia rynków sąsiadujących ma na celu doprowadzenie do wzmocnienia pozycji na rynkach w ramach konkretnych sektorów.

Kolejnym zjawiskiem jest także konwergencja. Polega ona na rozmywaniu się granic pomiędzy całkowicie odrębnymi sektorami (np. telekomunikacja, telewizja, Internet). To może z kolei prowadzić do stworzenia dominującej pozycji dużych producentów lub przedsiębiorców co doprowadza do niekonkurencyjnych i monopolistycznych zachowań.