Fundacja rodzinna: budowanie dziedzictwa na przyszłość – zgłęb temat w naszych artykułach!

Przejdź do artykułu

Biznesplan – co to jest? Jakie są jego obowiązkowe elementy?

Spis treści
rozwiń spis treści

Dobrze przygotowany biznesplan pomaga w osiągnięciu sukcesu biznesowego. Niezależnie od tego, na jakim etapie rozwoju znajduje się dane przedsiębiorstwo, posiadanie jasnego planu może pomóc jego kierownictwu przyciągnąć fundusze oraz zidentyfikować działania niezbędne do osiągnięcia wyznaczonych celów. Pozwala również przewidywać przeszkody i mierzyć postępy. Czym jest biznesplan i dlaczego jest tak ważny dla każdej firmy? Jakie są jego kluczowe elementy?

Biznesplan – definicja

Biznesplan to dokument, który wyraża wizję firmy, definiuje jej cele i nakreśla strategię osiągnięcia tych celów. Zawiera między innymi szczegółowe plany marketingowe, operacyjne i prognozy finansowe, kierujące wewnętrznymi procesami decyzyjnymi firmy.

Kto powinien przygotować biznesplan?

Ze względu na to jak istotnym dokumentem jest biznesplan, należy stwierdzić, że powinien przygotować go każdy przedsiębiorca. Niezależnie od tego, czy dopiero rozpoczyna swoją działalność, czy kieruje firmą o ugruntowanej pozycji na rynku.

Biznesplan może pełnić funkcję przewodnika operacyjnego, jak i dokumentu wykorzystywanego w celu przyciągnięcia funduszy. Jest on ważnym narzędziem do prowadzenia i rozwijania firmy, zapewniającym przejrzystość strategii. Dobrze wykonywany biznesplan powoduje, że wszyscy członkowie zespołu działają zgodnie z celami firmy.

Przykłady wykorzystania biznesplanu

Wśród sytuacji, w których biznesplan może okazać się niezbędny, można wymienić:

  • zakładanie działalności gospodarczej;
  • poszukiwanie inwestora;
  • ubieganie się o finansowanie dłużne (np. kredyt);
  • wejście na nowe rynki;
  • wprowadzenie nowego produktu lub usługi;
  • przygotowanie firmy do fuzji lub przejęcia.

Powyższe przykłady, to tylko kilka z wielu okazji, przy których należy poważnie rozważyć przygotowanie biznesplanu. Pokazują jednak, że jest to uniwersalne narzędzie dla firm na każdym etapie rozwoju.

Co musi zawierać biznesplan? Kluczowe elementy biznesplanu

Dobrze przygotowany biznesplan składa się z kilku kluczowych elementów. Oto niezbędne składniki każdego biznesplanu:

  • streszczenie biznesplanu;
  • opis firmy;
  • badania i analiza rynku;
  • opis struktury organizacyjnej firmy;
  • informacje o produktach i usługach;
  • strategia marketingowa i sprzedaży;
  • plan operacyjny – opis codziennego funkcjonowania firmy;
  • kompleksowa prognoza finansowa.

Są to jedynie ogólnie określone, niezbędne elementy biznesplanu. Ich odpowiednie opisanie pozwoli osobie czytającej biznesplan zrozumieć cele, strategię i potencjał firmy. Warto dowiedzieć się jak napisać biznesplan lub zlecić jego przygotowanie specjaliście. W końcu przyszłość firmy może zależeć od poziomu przygotowania biznesplanu i odpowiedniego przedstawienia go właściwym osobom.

Co jeszcze powinien zawierać biznesplan?

Treść, objętość oraz załączniki biznesplanu mogą się różnić w zależności od celu w jakim będzie on wykorzystywany. Dlatego przygotowując ten dokument warto pamiętać o tym kto i dlaczego będzie go czytał. Wśród elementów, które mogą sprawić, że biznesplan stanie się bardziej czytelny lub atrakcyjny dla jego odbiorcy można wymienić między innymi:

  • opis dotyczący potrzeby pozyskania finansowania zewnętrznego oraz jego przeznaczenia;
  • kamienie milowe oraz oś czasu biznesu;
  • analiza ryzyka lub SWOT;
  • opis strategii ESG i zrównoważonego rozwoju;
  • strategię wyjścia przygotowaną dla inwestora.

Zawartość biznesplanu powinna być spójna z celem w jakim jest tworzony. Niektóre z wymienionych wyżej pomysłów mogą okazać się przydatne na przykład w prosie się ubiegania się o środki unijne.

Biznesplan a model biznesowy

Biznesplan i model biznesowy to powiązane pojęcia, ale nie są tym samym i ludzie często je mylą. Te dokumenty służą różnym celom i opisują przedsiębiorstwo na innym poziomie szczegółowości.

Model biznesowy opisuje, w jaki sposób firma tworzy, dostarcza i zdobywa wartość. Model biznesowy zapewnia ogólny pogląd na to, jak firma działa i zarabia pieniądze. Często wizualizuje się go za pomocą narzędzi takich jak model biznesowy Canvas, którego rozwojem zajmował się dr Alexander Osterwalder. Zgodnie z jego koncepcją elementami składającymi się na model biznesowy są:

  • segmenty klientów;
  • propozycje wartości;
  • kanały dystrybucji;
  • relacje z klientami;
  • strumienie przychodów;
  • kluczowe zasoby;
  • kluczowe działania;
  • kluczowe partnerstwa;
  • struktura kosztów.

Narzędzia takie jak przytoczony model Canvas pomagają zmapować elementy modelu biznesowego w prosty i przystępny sposób. To z kolei ułatwia jego prezentację potencjalnym inwestorom, udziałowcom, czy pracownikom.

Podsumowując zarówno biznesplan, jak i model biznesowy są istotnymi dokumentami opisującymi firmę, której dotyczą. Biznesplan, który jest bardziej obszernym dokumentem może obejmować również model biznesowy jako jeden ze swoich elementów.  Zrozumienie ich odrębnych ról może pomóc w skutecznym planowaniu, prowadzeniu i komunikowaniu wartości firmy.

Biznesplan a pitch deck – prezentacja inwestorska

Pitch deck, to kolejny typ dokumentu, który jest wykorzystywany w kontakcie z potencjalnymi inwestorami oraz partnerami biznesowymi. Jego zadaniem jest przekonujące przedstawienie możliwości biznesowych. Pitch deck jest więc prezentacją, mająca na celu przedstawienie firmy i przekonanie odbiorców o jej wartości.

Biznesplan jest więc znacznie bardziej rozbudowanym dokumentem niż pitch deck. Warto jednak przygotować obydwa te dokumenty. Pitch deck jest często tworzony w oparciu o informacje z biznesplanu. Jego przygotowanie pozwoli przyciągnąć uwagę odbiorców, którzy niekoniecznie zapoznaliby się z pełnym biznesplanem. Dobrze napisany, kompleksowo opisujący firmę biznesplan pozwoli odpowiedzieć na szczegółowe pytania, które może zadać na przykład inwestor, który otrzymał wcześniej pitch deck.

Podsumowanie – czym jest biznesplan i po co go tworzyć?

Biznesplan jest wyjątkowym dokumentem, ponieważ zmusza przedsiębiorcę do przemyślenia każdego aspektu swojej działalności – od problemu, który rozwiązuje, po bazę klientów, konkurencję i strategię rozwoju. Dobrze przemyślany pomaga uniknąć kosztownych błędów na wczesnym etapie działalności. Proces tworzenia biznesplanu pomaga zidentyfikować potencjalne wyzwania oraz ich rozwiązania. Przygotowanie biznesplanu minimalizuje więc ryzyko niepowodzenia biznesu.

Biznesplan można postrzegać jako plan działania, który ułatwia właścicielom firmy podejmowanie kluczowych decyzji. Pomaga zidentyfikować szanse i zagrożenia, jak również mierzyć postępy. Na jego podstawie można ocenić, czy dany pomysł na biznes ma szansę powodzenia. Z tego powodu służy również komunikowaniu potencjału biznesowego podmiotom takim jak inwestorzy i pożyczkodawcy.

Ze względu na to jak istotne znaczenie dla przedsiębiorstwa może mieć biznesplan, należy właściwie przygotować się do jego napisania. Warto rozważyć zlecenie przygotowania biznesplanu specjaliście, który stworzy dokument w oparciu o bogate doświadczenie. Takie rozwiązanie pozwoli uniknąć błędów, których konsekwencje mogą być dotkliwe dla przedsiębiorcy.

Szukasz pracy w branży prawniczej?
Sprawdź na Law.Career