Fundacja rodzinna: budowanie dziedzictwa na przyszłość – zgłęb temat w naszych artykułach!

Przejdź do artykułu

„eCall” w każdym samochodzie od kwietnia 2018r.

Spis treści
rozwiń spis treści

Od 1 kwietnia 2018 roku zgodnie z przepisami unijnymi wszystkie nowe samochody osobowe i lekkie pojazdy użytkowe (zarejestrowane po 31 marca 2018 r.) będą musiały być wyposażone w zintegrowany z GPS-em, automatyczny system powiadamiania o wypadkach „eCall”.

Węgierska firma Albacomp RI, przy wsparciu ze środków unijnych, opracowuje system powiadamiania o wypadkach, który będzie można zainstalować w pojazdach już dopuszczonych do ruchu. Dzięki temu system eCall będzie też dostępny dla kierowców, którzy jeżdżą starszymi samochodami. Jednym słowem – system eCall będzie miał za zadanie umożliwić automatyczne bądź zdalnie połączenie z służbami ratowniczymi w przypadku zagrożenia. A wszystko to za pomocą jednego przycisku.

Powiadamianie o wypadkach – mniejsza śmiertelność

Głównym celem pomysłodawców jest, aby system powiadamiania o wypadkach przyczynił się do zmniejszenia liczby wypadków śmiertelnych.

Przy wsparciu finansowym ze strony UE węgierska firma Albacomp RI opracowuje obecnie pokładowe urządzenie eCall połączone z systemem łączności, które można zainstalować w pojazdach używanych. Dzięki temu również kierowcy starszych samochodów będą mogli korzystać z systemu powiadamiania o wypadkach.

Technologia ta ma służyć:

  • szybszemu wszczynaniu akcji ratowniczych,
  • zmniejszeniu liczby śmiertelnych wypadków drogowych.

Funkcjonalność systemu polega na tym, że w przypadku zderzenia system automatycznie przesyła dane o wypadku na numer alarmowy 112. Dane te są przekazywane za pośrednictwem telefonu komórkowego z połączeniem Bluetooth lub urządzenia wyposażonego w kartę SIM.

Dane obejmują:

  • współrzędne GPS,
  • godzinę wypadku,
  • liczbę pasażerów
  • numer rejestracyjny pojazdu.

Ponadto, system eCall będzie wyposażony w funkcjonalność dającą możliwość samodzielnego wezwania pomocy. Będzie do tego służył jeden, specjalnie wmontowany przycisk, którego wciśnięcie spowoduje również zawiadomienie służb. Dostaną one sygnał, nawet jeśli system poduszek powietrznych w aucie pozostanie nieruchomy.

Łączność ze służbami zapewni karta sim. Obowiązek montażu owej karty będzie spoczywać na producencie auta. Kupujący nie będzie musiał w żaden sposób jej aktywować, korelować ze smartfonem czy innym urządzeniem. Po uruchomieniu samochodowe urządzenie eCall połączy się przy użyciu sieci telefonii komórkowej ze służbami ratunkowymi. System eCall będzie się łączyć z operatorami numeru alarmowego 112. Dyspozytor połączy się z kierowcą, a jeśli ten nie zareaguje na połączenie, na miejsce zostaną wysłane pogotowie, straż pożarna i policja.

Usługa eCall będzie dostępna za darmo.

Szukasz pracy w branży prawniczej?
Sprawdź na Law.Career