Fundacja rodzinna: budowanie dziedzictwa na przyszłość – zgłęb temat w naszych artykułach!

Przejdź do artykułu

Przedsiębiorcy muszą mieć podpis elektroniczny

Spis treści
rozwiń spis treści

Przedsiębiorcy, którzy nie mają bezpiecznego podpisu elektronicznego, powinni jak najszybciej  go wyrobić. Bowiem od 18 kwietnia b.r. niektóre dokumenty w sprawach obejmujących zamówienia publiczne – będzie można przesyłać wyłącznie z jego użyciem.

JEDZ w zamówieniach publicznych

W postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego wszczętych od dnia 18 kwietnia 2018 r. wprowadzono obowiązek składania przez wykonawców Jednolitego Europejskiego Dokumentu Zamówienia (dalej zwanego: „JEDZ”) w postaci elektronicznej opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym. JEDZ czyli oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w zamówieniu i braku podstaw do wykluczenia.

Uwzględniając konieczność załączenia do oferty/wniosku JEDZ, poniżej wskazówki dotyczące sposobu składania ww. oświadczenia oraz instrukcję postępowania przy założeniu, że oferta/wniosek składana(y) będzie w formie pisemnej, a wybranym przez zamawiającego środkiem komunikacji do składania JEDZ będzie poczta elektroniczna. Wyjaśnić należy, że jednym z dopuszczalnych środków komunikacji elektronicznej służących składaniu w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego oświadczenia w formie JEDZ jest poczta elektroniczna. Złożenie JEDZ przez wykonawcę za pośrednictwem poczty elektronicznej po 17 kwietnia 2018 r. będzie równoznaczne z jego złożeniem przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, a tym samym będzie stanowiło wykonanie dyspozycji art. 10a ust.1 ustawy Pzp. WAŻNE! Złożenie JEDZ wraz z ofertą na nośniku danych (np. CD, pendrive) NIE stanowi jego złożenia przy użyciu środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu przepisów ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

Najważniejsze założenia

– w świetle przepisów rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 czerwca 2017 r. w sprawie użycia środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego oraz udostępniania i przechowywania dokumentów elektronicznych, wybór odpowiedniego środka komunikacji elektronicznej należy do zamawiającego.

– w myśl § 2 ww. Rozporządzenia, zamawiający wskazuje w ogłoszeniu o zamówieniu lub w SIWZ albo w innym dokumencie wszczynającym postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego środek komunikacji elektronicznej, za pośrednictwem którego będzie komunikował się z wykonawcami w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, wraz z wymaganiami technicznymi i organizacyjnymi wysyłania i odbierania dokumentów elektronicznych i informacji przekazywanych przy ich użyciu.

– stosownie do treści art. 25a ust. 2 ustawy Pzp, aktualny na dzień składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu JEDZ powinien zostać dołączony do składanej oferty lub wniosku. Należy zauważyć, iż w sytuacji, gdy w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego oferta lub wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu składany jest w formie pisemnej, a JEDZ w formie elektronicznej, dla wypełnienia dyspozycji art. 25a ust. 2 ustawy Pzp wystarczające jest, aby JEDZ został przekazany zamawiającemu za pośrednictwem poczty elektronicznej, przed upływem terminu składania ofert/wniosków.

Reasumując

Przedsiębiorca będzie zobowiązany złożyć całą ofertę lub wniosek o dopuszczenie do udziału w przetargu klasycznie w formie pisemnej, natomiast  JEDZ będzie przesyłany przez Internet. Kluczowym jest, iż przedsiębiorca będzie musiał zadbać, aby JEDZ dotarł do urzędu przed upływem terminu otwarcia ofert. Towarzystwo ekspertów sygnalizuje i zwraca uwagę, że każdy przedsiębiorca winien domagać się od urzędników potwierdzenia tego faktu – otrzymania JEDZ. Jest to bardzo istotna kwestia, gdyż w  razie jakiegokolwiek sporu to oni będą musieli udowodnić, że e-dokumenty faktycznie zostały wysłane i dotarły na skrzynkę adresata.

Funkcjonalność JEDZ drogą elektroniczną to pierwszy krok do kompletnej informatyzacji zamówień publicznych. Od 18 października 2018 roku, zgodnie z przepisami unijnymi, cała procedura przetargowa ma się odbywać online.

Szukasz pracy w branży prawniczej?
Sprawdź na Law.Career