To samochód zdecyduje, z jaką prędkością pojedziesz

20 marca 2019
/

Ograniczniki prędkości oraz czarne skrzynki – to jedne z kluczowych założeń Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady. Nowe regulacje mają na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach oraz zmniejszenie liczby ofiar, które co roku giną z winy kierowców.

Ograniczniki prędkości 

Jeśli przepisy wejdą w życie, kierowców i producentów samochodów czeka istna rewolucja. Za najdalej idące zmiany, związane z nowymi przepisami, można uznać wprowadzenie obligatoryjnego systemu nazwanego „inteligentnym ograniczeniem prędkości". Zadaniem tego systemu będzie wspomaganie kierowcy w przestrzeganiu prędkości odpowiedniej dla danego środowiska drogowego. Rozwiązanie to będzie się opierać na obserwowaniu znaków przez inteligentne kamery zamontowane w samochodzie lub przy pomocy danych zawartych w nawigacji. Co ważne, system nie zablokuje całkowicie możliwości przekroczenia prędkości, jednakże rejestracji każdorazowej nieprzepisowej jazdy dokona tzw. czarna skrzynka. 

Zgodnie z proponowanymi zmianami systemy inteligentnego dostosowania prędkości muszą być zgodne z pewnymi minimalnymi specyfikacjami.

  • Kierowca, przyśpieszając, musi mieć możliwość wyczucia na podstawie pedału gazu, że mający zastosowanie limit prędkości został osiągnięty lub przekroczony.
  • Wstrzymanie lub wyłączenie działania systemu nie będzie możliwe.
  • System musi umożliwić kierowcy sprawne przekroczenie sugerowanej prędkości pojazdu poprzez normalne użycie pedału gazu bez konieczności silniejszego nacisku na ten pedał.
  • Przy uruchomieniu tempomatu system inteligentnego dostosowania prędkości musi automatycznie dostosowywać się do każdego niższego ograniczenia prędkości.

Czarne skrzynki jak w samolotach 

Nowe przepisy przewidują również wprowadzenie rejestratorów danych na temat zdarzeń. Rejestrator taki działa na podobnych zasadach jak tzw. czarne skrzynki, umieszczane w samolotach. Rejestrator będzie przechowywał szereg istotnych danych dotyczących funkcjonowania pojazdu (np. dane związane z aktywacją poduszki powietrznej). Co więcej, rejestrator będzie zapisywał również wszystkie sytuacje, w których kierowca przekroczy dozwoloną prędkość. Urządzenie utrwali także sytuacje, w których uruchomione zostały jakiekolwiek systemy bezpieczeństwa. Dane zebrane na rejestratorze państwa członkowskie wykorzystają do przeprowadzania analizy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ponadto, jeśli dojdzie do wypadku, rejestrator pomoże ustalić przyczyny tego zdarzenia. Należy podkreślić przy tym, że magazynowanie oraz przetwarzanie informacji będzie musiało odbywać się zgodnie z przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych. 

Obowiązkowy system monitorowania ciśnienia opon i inne nowości

Co więcej, pojazdy będą musiały posiadać precyzyjny system monitorowania ciśnienia w oponach. System ten będzie uprzedzał kierowcę wewnątrz pojazdu o wystąpieniu spadku ciśnienia w oponie. Program zasugeruje ciśnienie opon, mając na uwadze optymalne zużycie paliwa i bezpieczeństwo drogowe w różnych warunkach drogowych i środowiskowych. Systemy monitorowania ciśnienia w oponach będą zaprojektowane w taki sposób, aby uniknąć ich zresetowania lub ponownej kalibracji. Ponadto producenci będą musieli w swoich samochodach wprowadzić ułatwienia w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon. Powyższe nie oznacza oczywiście, że alkomaty sprawdzające trzeźwość kierowców zostaną obligatoryjnym urządzeniem znajdującym się w każdym samochodzie.

Rozporządzenie nakłada na producentów również inne obowiązki. Mowa o instalacji w samochodach urządzenia, które będzie monitorowało senność kierowcy. Układ ten oceni, na podstawie poruszania się samochodu, czy kierowca przypadkiem nie jest  nazbyt zmęczony. Jeśli komputer uzna, że samochód niekontrolowanie zmienia tor jazdy, program ostrzeże kierowcę i dokona niezbędnych korekt.

Wiecej na temat proponowanych zmian w linku.