Fundacja rodzinna: budowanie dziedzictwa na przyszłość – zgłęb temat w naszych artykułach!

Przejdź do artykułu

Koniec Ryanair w Polsce?

Spis treści
rozwiń spis treści

Z dniem 1 stycznia 2019 roku spółka Ryanair DAC oficjalnie wycofuje się z rynku polskiego. Dla pracowników firmy oznacza to konieczność przejścia na samozatrudnienie. Taką informację podał portal www.rynek-lotniczy.pl. Miejsce znanych tanich linii lotniczych zajmie polska spółka Warsaw Aviation. 

Pracownicy Ryanair DAC zostali w połowie września bieżącego roku poinformowani, iż dnia 1 stycznia 2019 roku spółka zniknie z rynku polskiego. Zostanie ona zastąpiona przez zarejestrowaną w Polsce firmę Warsaw Aviation.

Zmiany na lepsze, ale nie dla wszystkich

Dla zatrudnionych cała sytuacja oznacza spore komplikacje i straty. Do tej pory osoby stanowiące kadrę Ryanair były zatrudnione w systemie irlandzkim. Zgodnie z panującym tam prawem i skalami podatkowymi, pracownicy tej spółki lotniczej mieli zbyt małe zarobki, by płacić jeszcze podatki w tym kraju. Jeżeli zdecydują się przejść do Warsaw Aviation, będą rozliczani w oparciu o system polski. Jednocześnie oznacza to dla nich obowiązek założenia działalności gospodarczych w Polsce. Pracownicy będą tutaj ponosić wszelkie koszty związane z prowadzeniem działalności gospodarczych.

Jest to duża oszczędność dla Ryanair, dla pracowników natomiast strata. Utracą oni na przykład ochronę socjalną ze strony pracodawcy.  Drastycznie zmniejszą się też ich emerytury.

Jak informuje Justyna Boczkur, przewodnicząca związku zawodowego CWR Poland, w rozmowie z portalem www.rynek-lotniczy.pl, aby utrzymywać świadczenia emerytalne na poziomie tych oferowanych w Irlandii, pracownicy musieliby odprowadzać do ZUS 5 tysięcy złotych miesięcznie.

Ryanair wyznaczył zatrudnionym przez siebie osobom termin na ewentualne zaakceptowanie nowych warunków do 30 września 2018 roku.

Zdaniem Justyny Boczkur, Polska dla spółki Ryanair jest krajem drugorzędnym.

– Już teraz zarabiamy 40% mniej niż nasi koledzy z zagranicy, pracujący na tych samych połączeniach – mówi przewodnicząca związku zawodowego CWR Poland.

Z czego wynikają dysproporcje w zarobkach?

Tak duża różnica w zarobkach ma wynikać z faktu, iż w momencie zakładania bazy firmy we Wrocławiu w 2012 roku wzięto pod uwagę koszt życia w Polsce, który okazał się być znacznie niższy niż za granicą. Jak podkreśla przewodnicząca związku zawodowego, wiele się od tamtego czasu jednak zmieniło.

Co ciekawe, jak udało się ustalić portalowi www.rynek-lotniczy.pl, obecnie jedynym pracownikiem firmy Warsaw Aviation jest jej prezes – Michał Kaczmarczyk. Jest on jednocześnie prezesem czarterowej linii lotniczej Ryanair Sun, będącej podmiotem Ryanair. Owa linia lotnicza, w zeszłym tygodniu, ogłosiła rekrutację do personelu pokładowego. Bazy mają się znaleźć w 6  miastach Polski. Kontrakty natomiast  będą zawierane za pośrednictwem Warsaw Aviation.

Portal www.rynek-lotniczy.pl wysłał wiadomość mailową do rzeczniczki Ryanair w Polsce z prośbą o komentarz w sprawie samozatrudnienia pracowników. Otrzymano krótką, jednozdaniową odpowiedź o treści: Planujemy dalszy rozwój floty oraz miejsc pracy w Ryanair Sun, która już w pierwszym roku działalności odniosła sukces i przynosi zyski. 

Szukasz pracy w branży prawniczej?
Sprawdź na Law.Career