Fundacja rodzinna: budowanie dziedzictwa na przyszłość – zgłęb temat w naszych artykułach!

Przejdź do artykułu

Rekordowo wysoka kara UOKiK nałożona na organizatorów „pokazów”

Spis treści
rozwiń spis treści

Prezes UOKiK zdecydował o nałożeniu kary w wysokości prawie 4 mln zł za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów przez Exito. Firma zobowiązana jest do zaprzestania stosowania kwestionowanych praktyk ze względu na nałożony na decyzję rygor natychmiastowej wykonalności. 

Nagroda, której w rzeczywistości nie było

Losowanie atrakcyjnych prezentów czy nagroda dla każdego – tak firma Exito zachęcała konsumentów do udziału w pokazach swoich produktów. Exito jest przedsiębiorstwem, które zajmuje się sprzedażą m.in mat leczniczych, urządzeń do masażu, jak również robotów kuchennych. Sprzedaż oferowanych produktów następuje zazwyczaj na tzw. pokazach, w których uczestniczą głównie seniorzy. Exito kusi swoich potencjalnych klientów zapewnieniami, że każdy, kto weźmie udział w pokazie, otrzyma prezent. Co więcej, każdy uczestnik pokazów ma szansę wygrać nagrody rozlosowywane w trakcie trwających pokazów.

W rzeczywistości okazuje się jednak, że wspomniane upominki nie istnieją, zaś wylosowaną nagrodę tak naprawdę stanowi umowa sprzedaży. W konsekwencji uczestnik pokazu, który wylosował nagrodę, musiał ją kupić. 

Nieistniejące promocje 

Strategia sprzedażowa Exito polega na przedstawieniu oferty jako szczególnej okazji. Przedstawiciele przedsiębiorcy zapewniają konsumentów, że kupując ich produkty, można zaoszczędzić nawet kilkanaście tysięcy zł. W rzeczywistości ceny oferowanych produktów są sztucznie zawyżane, a ceny, które rzekomo miały obowiązywać przed promocją, nigdy nie istniały. 

Największe problemy zaczynały się w momencie, gdy konsumenci decydowali się na zwrot zakupionych towarów. W takich sytuacjach firma Exito twierdziła, że konsument nie może odstąpić od umowy, bowiem zakupiony towar to wyrób leczniczy lub pochodzi z promocji. W istocie rzeczy jest to działanie niezgodne z prawe. Każdy konsument ma bowiem możliwość odstąpienia od umowy w terminie 14 dni, jeśli umowę zawarł na tego typu prezentacji. 

Przeczytaj również:
Czy można anulować przelew?

Sprawą zajął się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów 

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpływało wiele skarg na działania firmy Exito. Ostatecznie dały one podstawę do wszczęcia postępowania przeciwko przedsiębiorcy. Wskutek wszczętego postępowania prezes UOKiK nałożył na Exito prawie 4 mln zł kary (3 936 270 zł). Stało się tak, ponieważ w opinii Urzędu Exito naruszyło swoimi działaniami zbiorowe interesy konsumentów. Co więcej, przedsiębiorca zobowiązany jest do zaprzestania stosowania kwestionowanych praktyk ze względu na nałożony na decyzję rygor natychmiastowej wykonalności. 

Wspomniana decyzja nie jest prawomocna. Przedsiębiorca ma możliwość odwołania się od niej do sądu w terminie 30 dni od daty odbioru decyzji. 

Źródło:

www.uokik.gov.pl

Szukasz pracy w branży prawniczej?
Sprawdź na Law.Career