Facebook zablokował ci konto? Możesz to zgłosić do Ministerstwa Cyfryzacji

Zmiany w polityce FB dotyczące kontrowersyjnych wpisów publikowanych na portalu. Minister Cyfryzacji Marek Zagórski, wraz z przedstawicielami Facebooka, zawarł porozumienie w sprawie odwołania się od decyzji FB o blokadzie treści lub konta.

Jeżeli konto zostanie zablokowane i nie będziemy w stanie się do niego zalogować albo zostaną usunięte pewne wpisy, zaistnieje możliwość odwołania się do Ministerstwa Cyfryzacji w celu wyjaśnienia, iż konto lub post zostały usunięte bezpodstawnie.

Ścieżka odwoławcza

Ścieżka odwoławcza polega na tym, że gdy nastąpi niesłuszna blokada naszego konta, możemy poprosić o ponowną weryfikację. Problem zweryfikuje nie sąd, ale urzędnik. W przypadku wątpliwości nastąpi ponowne jego przekazanie do administracji FB. Prośbę weryfikuje zespół Community Operations w ciągu 24 godzin. Za jej rozpatrzenie zawsze odpowiada człowiek, nie sztuczna inteligencja. Jeżeli w ciągu 72h nie otrzymamy odpowiedzi albo prośba zostanie odrzucona, pojawi się możliwość kontaktu z urzędnikiem (tzw. Punkt kontaktowy). Wniosek będzie można złożyć poprzez formularz na stronie NASK i przy użyciu zaufanego profilu, jeżeli treści będą mieściły się w jednej z kategorii wymienionych w specjalnym formularzu stworzonym przez Ministerstwo Cyfryzacji. Jeżeli powtórna weryfikacja potwierdzi pomyłkę, post, zdjęcie lub film znów się pojawią.

Polska jest pierwszym krajem, który dostał możliwość odwołania się od decyzji FB po zablokowaniu konta. Należy pamiętać, że blokada konta mogło mieć różne przyczyny. Każdy taki przypadek poddaje się indywidualnej analizie.

Zablokowane konto na Facebooku – powody

Oto za co Facebook może zablokować profil: Zakazuje propagowania nienawiści, w tym zamieszczania treści atakujących ludzi w związku z cechami chronionymi, takimi jak rasa, przynależność etniczna, narodowość, przynależność religijna, orientacja seksualna, płeć, tożsamość płciowa czy poważna niepełnosprawność albo choroba. Nie akceptuje też grup ani organizacji, które promują przemoc lub atakują ludzi ze względu na cechy chronione przez prawo.

Facebook ostrzegł także użytkowników, że osobom, które nagminnie publikują posty naruszające nasze zasady, może tymczasowo zablokować możliwość zamieszczania materiałów. (..) Powiadomimy o tym autorów takich postów i wyjaśnimy, w jaki sposób naruszyli zasady, aby unikali na przyszłość publikowania takich treści. W ostateczności, jeżeli użytkownicy notorycznie naruszają Standardy Społeczności, możemy być zmuszeni do zawieszenia ich kont – informuje Facebook.

Blokadę konta lub usunięcie treści może zgłosić każdy, kto ma ukończone 18 lat. Taka osoba musi posiadać konto społecznościowe oraz być autorem wpisu lub blokowanego konta.

Z opcji tej można skorzystać, jeśli uważamy ze wpis nie jest sprzeczny z regulaminem FB. Możliwość taka istnieje również, gdy portal usunął post i nie odpowiedział na skargę w ciągu 72h lub wydal decyzje odmowną.

Jak mówi Jakub Turowski, dyrektor ds. polityki publicznej Facebooka w Polsce i krajach bałtyckich,  wielowymiarowy problem wymaga współpracy wszystkich aktywnych w internecie podmiotów, by zachowana była swoboda wypowiedzi, a jednocześnie użytkownicy mieli zapewnione bezpieczeństwo i ochronę przed niepożądanymi i szkodliwymi treściami. Podchodzimy do tego konstruktywnie i szukamy pozytywnych rozwiązań — tłumaczy.

Niedługo dowiemy się jak dużo będzie wniosków o ponowne rozpatrzenie decyzji podjętych przez administrację Facebooka. Ministerstwo Cyfryzacji zapewnia, że będzie starało się wyciągać konsekwencje już po tym, jak pojawią się pierwsze konkretne zgłoszenia o odblokowanie konta na Facebooku.

Dla dobra użytkowników FB

Taka opcja na Facebooku to bardzo korzystne rozwiązanie dla wszystkich użytkowników, a w szczególności ochrona dla osób niepełnoletnich korzystających z tego portalu. Nie tylko na FB, ale na wszystkich portalach społecznościowych, powinna istnieć taka weryfikacja konta poszczególnych użytkowników. Chociażby z tego względu, że nie wiemy, jakie intencje ma osoba, która siedzi po drugiej stronie monitora. Już po kilku wstawionych postach, zdjęciach czy filmach możemy danego użytkownika zablokować i zweryfikować jego treści.

Wystarczy jedno niestosowne zdjęcie, a rozpoczyna się fala komentarzy i hejtu. Prowadzi to do burzliwych dyskusji. Niektóre posty publiczne, zdjęcia lub filmy wzbudzają kontrowersje. Często nie powinno się ich udostępniać. Odpowiednie organy mają za zadanie monitorować portale społecznościowe i reagować w określonych sytuacjach.

Należy uważać, co się wstawia na swoich profilach. Trzeba mieć na uwadze dobro innych. Nasze konto, poprzez niewłaściwą treść, może zostać tymczasowo lub trwale zablokowane. Należy również zaapelować do wszystkich założycieli i twórców portali społecznościowych o wprowadzenie do nich opcji z możliwością blokowania konta za wstawianie niewłaściwych treści.

Formularz składania skarg na zablokowane konto jest dostępny na stronie https://odp.gov.pl