Sprawdź, czy przysługuje Ci rekompensata od Netii!
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał decyzję dotyczącą działań operatora telekomunikacyjnego Netia S.A. Firma dzwoniła do konsumentów z ofertami zawarcia umów. Problem polega na tym, że Netia nie miała zgód od konsumentów na wykonywanie takich telefonów. Konsumenci mogą teraz liczyć na rekompensaty od operatora.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów otrzymał wiele zgłoszeń od niezadowolonych konsumentów. Mówili oni, że otrzymują od Netii telefony, na które nie wyrazili zgody. Urząd zajął się sprawą. Przeanalizował zgłoszenia oraz rozmowy sprzedażowe. Okazało się, że Netia dzwoniła z propozycją zawarcia umowy. Nie miała jednak zgód abonentów na kontakt w celach marketingu bezpośredniego. To wbrew przepisom prawa telekomunikacyjnego.
– Netia kupiła gotowe bazy z numerami telefonów, ale to nie zwalnia jej z odpowiedzialności. W toku naszych działań okazało się, że zgody na kontakt w celach marketingu bezpośredniego nie zostały prawidłowo udzielone. Operator próbował je również pozyskać podczas rozmowy telefonicznej, co jest niezgodne z przepisami – mówi Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Przeczytaj również:
Opóźnienie lub odwołanie pociągu – kiedy przysługuje rekompensata?
Netia obiecała rekompensaty dla konsumentów
UOKiK odstąpił od nałożenia kary na Netię. W zamian za to Netia musiała się zobowiązać do zmiany zasad współpracy z partnerami. Jeżeli operator będzie korzystał w przyszłości z gotowych baz, to zobowiąże partnerów do tego, żeby pozyskiwali zgody zgodnie z prawem i będzie to weryfikował. Ponadto Netia określi warunki prawidłowo udzielonej zgody, tak aby konsument wiedział, kto i w jakim celu do niego może zadzwonić.
Netia ma również zaproponować rekompensaty dla konsumentów. Dostępne będą one dla wszystkich tych, którzy otrzymali niechciany telefon od Netii, nawet jeśli nie zdecydowali się skorzystać z usług operatora.
Dla osób, które zawarły umowę z Netią i trwa ona do tej pory, firma przewidziała:
- 120 zł nadpłaty na koncie abonenckim albo
- wypowiedzenie umowy bez konsekwencji finansowych albo
- zawarcie z Netią kolejnej umowy, w ramach której przez kilka miesięcy będą płacić mniejsze rachunki albo
- dostęp do programu antywirusowego na rok albo
- dostęp do kanału filmowego na pół roku.
Natomiast dla osób, które nie podpisały umowy z Netią albo zdążyły ją wypowiedzieć, operator przewidział następujące sposoby rekompensaty:
- zawarcie nowej umowy na preferencyjnych warunkach, np. z niższym abonamentem lub mniejszą opłatą za aktywację usługi i sprzęt albo
- dostęp do programu antywirusowego na rok albo
- dostęp do kanału filmowego na pół roku.
Czas na skorzystanie z rekompensaty to trzy miesiące od pojawienia się informacji na stronie www.netia.pl. Ponadto Netia opublikuje na stronie również decyzję UOKiK, w której opisane będą szczegóły rekompensat.