Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska jest centralnym organem administracji rządowej, ds. ochrony środowiska oraz ochrony przyrody. Swoje zadania wykonuje przy pomocy Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Jego siedzibą jest dawny gmach Dyrekcji Naczelnej Lasów Państwowych.
Jak powstał GDOŚ? Ustawodawca powołał go na mocy ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko. Do jego zadań należy przede wszystkim wykonywanie zadań określonych w art. 127 wspomnianego aktu prawnego.
Do zadań Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska należy przede wszystkim współudział w realizacji polityki ochrony środowiska w zakresie ochrony przyrody i kontroli procesu inwestycyjnego. Oprócz tego musi on kontrolować, czy odpowiednie organy i służby zapobiegają szkodom w środowisku. Jeśli już do takiej szkody dojdzie, w jego kompetencjach jest dążenie do przywrócenia stanu poprzedniego. Te, jak i każde inne zadania GDOŚ wykonuje przy pomocy Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.
Zgodnie ze wspomnianym już art. 127 do jego zadań należy również gromadzenie danych i sporządzanie informacji o sieci Natura 2000 i innych obszarach chronionych oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Musi on także współpracować m. in. z:
Do jego obowiązków należy również udział w strategicznych ocenach, czy też w postępowaniach w sprawach transgranicznego oddziaływania na środowisko.
Natura 2000 – jest ona na tyle ważne, że wykonywanie zadań z nią związanych powtórzono w art. 127 aż 2 razy. W pierwszym przypadku chodziło o gromadzenie danych, w drugim o samo wykonywanie zadań określonych w ustawie o ochronie przyrody. GDOŚ ma jednak o wiele więcej zadań, w tym tych związanych z udziałem organizacji w systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) na zasadach i w zakresie określonych w ustawie o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS). Nikogo również nie zdziwi fakt, że Generalny Dyrektor ma obowiązek współpracować również z organizacjami ekologicznymi.
Podsumowując, zakres regulacji tegoż ustępu ma charakter ustrojowy i stanowi wyraz konstytucyjnej zasady praworządności. W ust. 1 znajduje się katalog zadań, które koncentrują się wokół:
Zgodnie z art. 127 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko, GDOŚ może zwracać się do Państwowej Rady Ochrony Przyrody o wydanie opinii w sprawach z zakresu ochrony przyrody należących do jego kompetencji.
Ustęp ten statuuje więc uprawnienie organu w zakresie możliwości zwracania się do wyżej wskazanej instytucji, celem uzyskania opinii w zakresie ochrony przyrody należących do jej kompetencji. Jakie są więc jej kompetencje? Zgodnie z art. 96 ust. 3 ustawy o ochronie przyrody są to:
Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska pełni funkcję organu wyższego stopnia w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego w stosunku do regionalnych dyrektorów ochrony środowiska. Znaczy to tyle, że jest on organem właściwym do rozpatrywania środków odwoławczych (odwołań i zażaleń) od decyzji i postanowień wydanych przez regionalnych dyrektorów ochrony środowiska. GDOŚ jest również organem właściwym do przeprowadzenia postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji orzeczeń wydanych przez regionalnych dyrektorów ochrony środowiska.
Warto też wspomnieć, że w art. 91 ust. 1 pkt 1a) ustawy o ochronie przyrody Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska występuje jako organ w zakresie ochrony przyrody. Obok niego znajdują się takie osobistości jak:
W ustawie Prawo ochrony środowiska Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska również musiał znaleźć swoje miejsce. Zgodnie z art. 376 ust. 1 pkt 5) tego aktu prawnego jest on organem ochrony środowiska. W tym samym przepisie ustawodawca wymienił także:
Kończąc, GDOŚ jest również uczestnikiem krajowego systemu ekozarządzania i audytu w rozumieniu ustawy o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS).
Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska podlega ministrowi właściwemu do spraw środowiska, którym obecnie jest Minister Środowiska. Powołuje go Prezes Rady Ministrów na wniosek wspomnianego wyżej ministra. Premier ma prawo również odwołać Generalnego Dyrektora. Wracając jednak do powołania, może ono się odbyć jedynie w drodze oczywiście otwartego i konkurencyjnego naboru na to stanowisko. Tę zaszczytną funkcję może pełnić osoba spełniająca warunki ustawowe, dotyczące m.in. obywatelstwa, wykształcenia, doświadczenia zawodowego, niekaralności za przestępstwa umyślne.
Regionalny dyrektor ochrony środowiska jest organem administracji rządowej niezespolonej. Realizuje on zatem zadania przewidziane w ustawach. Działa na obszarze jednego województwa, a z tego wynika że jest ich w Polsce szesnastu. Do jego kompetencji należy wydawanie aktów prawa miejscowego w postaci zarządzeń. Jego zadania na obszarze właściwości, jakim jest województwo, odpowiadają zadaniom ustawowo zleconym Generalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska. Jego urząd obsługuje regionalna dyrekcja ochrony środowiska. Tych jednostek budżetowych również powołano szesnaście. Każdego z regionalnych dyrektorów powołuje i odwołuje Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska.
Artykuł opracowany na podstawie – Ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Komentarz red. dr Tomasz Filipowicz, Alicja Plucińska-Filipowicz, prof. dr hab. Marek Wierzbowski 2020